Nová pracovní verze z pera projektantů vysokorychlostní tratě (VRT), která má vést z Prahy do Brna přes Vysočinu, už se obcím na Jihlavsku zamlouvá více.

Hlasitým kritikem návrhu H4, o kterém se momentálně hovoří nejvíce, je starosta Vyskytné nad Jihlavou Petr Böhm. Na webových stránkách obce proto informuje o každém kroku, který se kolem tratě děje. Podle nejnovějších informací vznikla nová varianta, která by se Vyskytné nad Jihlavou vyhnula.

„Nová pracovní verze počítá s větším přimknutím k dálnici D1, na což jsme od začátku apelovali," potvrdil starosta Vyskytné nad Jihlavou Petr Böhm. Zástupci všech dotčených obcí, které se na nedávné schůzce na kraji hlasitě ozvali, jsou na pondělí pozváni na další jednání přímo do Vyskytné nad Jihlavou.

Starosta Böhm avizuje od 19 hodin schůzku zástupců z obcí Hybrálec, Bílý Kámen, Plandry, Vyskytná nad Jihlavou, Zbilidy, Ústí, Dudín, Mladé Bříště, Staré Bříště a Sedlice. „Zváni jsou i další zájemci, kterým jde o stejnou věc," doplnil starosta.

Böhm si také myslí, že je dobře, že se obce ozvaly už s velkým předstihem. Plánovaný vysokorychlostní železniční koridor se má totiž podle plánů Ministerstva dopravy začít stavět nejdříve v roce 2025. „Když jsem hovořil s některými kolegy z obcí ze severu Čech, z Litoměřicka, kudy má trať vést také, tak ti teď litují, že se neozvali dříve," dodal Böhm s tím, že odpor obcí zřejmě rozhýbal uvažování o dalších variantách tratě.

Už na schůzce v Jihlavě v půli ledna, kdy se zástupci dotčených obcí sešli s lidmi z ministerstva, Kraje Vysočina a dotčených orgánů, ale padlo, že nejvíce diskutovaná varianta tratě H4 není žádným dogmatem. „Chceme diskutovat se všemi, kterých se to týká. Jsme teprve na začátku, budeme hledat optimální řešení a kompromisy. Musíme zohlednit i to, aby měl projekt na život lidí minimální dopad," řekl tehdy Luděk Sosna z Ministerstva dopravy.

Podle náměstka hejtmana Libora Joukla bude vybudování VRT na Vysočině přínosem. VRT by se mohla začít stavět v roce 2025. Bude dvoukolejná, plně elektrifikovaná. Na Vysočině vzniknou čtyři zastávky. Návrhová rychlost se pohybuje přes 300 km/h. Dojezdové časy z Jihlavy do Brna by byly asi 35 minut, z Jihlavy do Prahy asi 45 minut.