Jihlavský terminál bude vedle dálnice v těsné blízkosti hal firmy Bosch Powertrain, svou podobu zná jako teprve třetí na vysokorychlostní trati v pořadí, předhonily ho jen terminály Praha-východ a Roudnice nad Labem.

Do Jihlavy v úterý šestadvacátého března přijel i ministr dopravy Martin Kupka. „Jihlavský terminál bude přestupním uzlem mezi vysokorychlostní železnicí, místní hromadnou dopravou a dalšími druhy dopravy. Rychlé spojení podpoří život v jednotlivých regionech a zásadně promění všeobecné vnímání pojmů jako vzdálenost či venkov,“ řekl Kupka.

Nový jihlavský radni a odborník na veřejnou dopravu Jiří Antonů
Vysokorychlostní trať je budoucnost, řídit auto je ztráta času, říká Jiří Antonů

Soutěže se zúčastnilo pětadvacet architektonických ateliérů, jejichž návrhy budou až do 17. dubna vystavené v DKO. Jako vítězný byl zvolen ten od francouzskočeského sdružení Arep Architectes – monom. Porota u vítěze ocenila způsob, jakým se nový dopravní uzel zapojuje do krajiny a zohledňuje přitom významné prvky v širším okolí.

Pozitivně hodnotila také přestupní vazby v terminálu, kde se denně vystřídá až šest tisíc lidí. „Nový terminál podpoří jak dálkové cesty, tak denní dojíždění v rámci koncepce rychlých železničních spojení,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Terminálem má denně projet 118 vlaků, stavět tam bude každou půlhodinu jeden. Kdo do něj nastoupí, bude v Praze za 52, nebo v Brně za 36 minut.

TGV na jihlavském hlavním nádraží.
Zastávka Jihlava: TGV na Vysočině rozpoutal debatu o vysokorychlostní trati

Svoboda dále ocenil, že vedení Kraje Vysočina vysokorychlostní trať na svém území chce. Hejtman Vítězslav Schrek na to reagoval slovy, že právě VRT byla jedna z jeho dvou priorit, když přebíral vládu nad krajem.

Dostatečně velké má být i parkoviště pro osobní auta, kde je cílový počet tři tisíce míst. V zahraničí často docházelo k podcenění kapacity u terminálů, u Jihlavy se tomu chtějí vyvarovat, krajním řešením může být stavba parkovacího domu. Architekti uvažují také o vybudování parkoviště za dálnicí, tam ale bude o něco delší docházková vzdálenost.

VRT v kostce:

  • trať mezi Jihlavou, Brnem a Prahou má být hotová v roce 2032
  • investice budou ve stovkách miliard korun
  • cesta z Jihlavy do Prahy bude trvat 52 minut, do Brna 36 minut

Vítězný terminál bude nyní třeba doprojektovat do podoby studie, dořešit detaily, samotná stavba by měla začít v roce 2029. „Výstavba vysokorychlostní trati přes Vysočinu bude záležet i na procesu povolování celého úseku. Měl by se stavět dohromady do Prahy nebo od Brna, odhad je ke konci dvacátých let,“ potvrdil ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Jakub Balziger ze Správy železnic.

Zdroj: Deník/Martin Singr