Jako první takto byla označena prodejna Dejsibio v Jihlavě. Je to další krok k propagaci výrobků se značkou Vysočina regionální produkt. Takový prodej už nabízí asi 50 řemeslníků a podniků v kraji. Informovala o tom Marie Černá, předsedkyně certifikační komise.

Regionální značky se výrobkům udělují na řadě míst v Česku, ale v budování navazující sítě obchodů je Vysočina zřejmě průkopníkem. Síť by podle Marie Černé mohla vznikat docela rychle, protože řada místních obchodníků už regionální výrobky v sortimentu má.

Černá je přesvědčená, že půjde o poměrně jednoduchý proces. „Je to třeba jen 
o přeskládání regálů a značení," řekla.

Vyznačení sítě obchodů by podle Černé mělo prospět turistice, ale i obchodníkům 
a místním výrobcům. O certifikaci mohou požádat podnikatelé, kteří nabízejí nejméně tři výrobky se značkou Vysočina regionální produkt a k tomu několik dalších produktů 
z kraje. Mohou nést i jiné značky, například Regionální potravina. „Není to o soutěži. Proto si myslím, že ty značky mohou být vedle sebe," podotkla Černá.

Podle provozovatele obchodu Dejsibio Zbyňka Stejskala se ale regionální značku ještě nepodařilo dostat do širokého povědomí. Problém vidí i v dopravě produktů, pokud se jedná o malé množství zboží. Podle Černé by řešením mohla být spolupráce mezi výrobci v regionu. Mohou se domluvit 
na společném rozvozu.

Značku Vysočina regionální produkt uděluje od roku 2007 agentura Zera. Starat se bude také o vznik sítě prodejen. Přípravy se týkal právě ukončený projekt s náklady přes půl milionu korun dotovaný Evropskou unií. Mezi vyznačenými obchody mohou být třeba i turistická informační centra a podnikové prodejny.