Lidem se nelíbí, že v místě, kde byl dříve plynulý provoz, semafor brzdí dopravu a to zejména v dopravní špičce. Slova o tom, že by byly kolony až před nějakých pět set metrů vzdálený krajský úřad však tisková mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová nepotvrdila.

Jeden z řidičů si postěžoval, že stál na červenou a přitom nic nejelo – červenou měla i auta na Hradební ulici přijíždějící zleva. „Do měsíce dojde k doladění synchronizace všech semaforů a zlepšení situace,“ přislíbila mluvčí jihlavské radnice Aneta Hrdličková a dodala, že je připravená s veřejností na téma inkriminovaného semaforu komunikovat.

V prvních dnech veřejnost vůbec nechápala, proč byl semafor na křižovatku umístěn. Kritika z pochopitelných důvodů mířila na jihlavskou radnici. A ta se bránila. „Semafor byl na křižovatku Žižkovy a Hradební ulice umístěn na základě rozhodnutí Policie ČR, a to kvůli bezpečnosti,“ uvedla hned v pondělí Hrdličková.

Policejní mluvčí Dana Čírtková následně vše vysvětlila podrobněji. „Stanovení místní úpravy provozu provedl magistrát města Jihlavy, odbor dopravy, na žádost a po souhlasném stanovisku dopravního inspektorátu Policie ČR – Územního odboru Jihlava. Realizaci poté provedly specializované firmy,“ řekla.

I když o semaforu zastupitelé jednali, ti současní jsou pod palbou kritiky neprávem. Vše totiž řešilo ještě předchozí zastupitelstvo, šlo ale prý jen o finanční stránku. „Rozhodnutí zastupitelstva se netýkalo umístění semaforu, ale schválení financí z rozpočtu na jeho pořízení,“ vysvětlila Hrdličková. Dodala, že náklady byly přibližně 450 tisíc a dotace využity nebyly.

Nová zastávka? Není to jediný důvod

Důvodem umístění semaforu je vybudování nové zastávky Hradební, kterou realizuje hejtmanství a původně měla vzniknout ještě během loňského roku. Současné jihlavské zastupitelstvo nemůže nic změnit, akce již probíhá a do konce dubna by měla v místě stát nová zastávka pro MHD i linkové autobusy.

Umístění zastávky v Hradební ulici lidé nechápou, podle nich stačí ty u City Parku a u Dělnického domu. V daném místě prý nebude vhodná. „Zastávka v Hradební ulici bude umístěna obousměrně, a to z důvodu velkého výstupního a nástupního potenciálu cestujících směřujících k centru města,“ uvedla Svatošová. „Jednalo se o jediné místo z hlediska šířkových parametrů, kde bylo možné v této lokalitě zastávku umístit s ohledem na okolní zástavbu,“ dodala Čírtková.

Policie však dodává, že zastávka není jediným důvodem instalace semaforu. V místě byly podle Čírtkové „opakovaně zjištěny dopravní situace, které ohrožovaly bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích“. Chodci čekající na zelenou přes ulici Hradební totiž často postávali i na silnici. Někteří řidiči odbočující doprava pak sledovali červené světlo po levé ruce, které pro ně neplatilo, a zastavovali.

Zastávka byla jen pověstnou poslední kapkou. Pro její vybudování je totiž nutné zkrátit připojovací pruh na Hradební ulici a auta, která měla dříve dost času se bezpečně zařadit, by mohla mít problém. „Dojde k výraznému zkrácení připojovacího pruhu od ulice Žižkova, a navíc bude vznikat průplet autobusů zajíždějících na zastávku a vozidel, která vyjíždí od Žižkovy na Hradební ulici,“ potvrdila policejní mluvčí. Chodci i řidiči si prostě budou muset na semafor zvyknout.