„Od sedmi let si přeji být policistou zásahové jednotky nebo na dálničním oddělení. Snažím se hodně sportovat a už umím i jeden klik,“ řekl s nadšením po první hodině žák páté třídy Filip Stehlík.

Dvě policistky během jejich první vyučovací hodiny rozehrály s páťáky různé modelové situace, které měl vždy jeden vyvolaný žák vyřešit. Prvním odvážlivcem byl budoucí policista Filip Stehlík. Za úkol měl nejprve vyjmenovat všechna čísla tísňových linek. Potom se stal svědkem trestné činnosti, kdy neznámý sprejer, převlečená policistka, ničí zeď školní budovy.

Přihlížející páťáky z lavic zvedla modelová situace, v níž hrála hlavní roli nalezená zbraň s náboji. „Není skutečná, jedná se o maketu,“ ujistila žáky policejní mluvčí Jana Kroutilová, která spolu s kolegyní Stanislavou Miláčkovou, projekt ve třídě vedla.

Další žák Jaroslav Sommer se před tabulí dostal do situace, kdy ho jako na ulici zastavil neznámý člověk a lákal ho na počítačové hry k němu domů. Zpočátku Jaroslav stál na místě a vypadalo to, že ho počítačové hry zlákají, ale nakonec raději utekl uličkou mezi spolužáky dozadu do třídy. „Před tabulí jsem totiž nevěděl, jestli mám utéct, nebo co mám vlastně dělat. Kdybych ale stál na ulici, tak hned uteču,“ odůvodnil své váhání páťák Jaroslav Sommer, který si přeje být záchranářem, a když to prý nevejde tak hasičem.

O modelové situace měli mezi žáky mnohem větší zájem chlapci, ale i dívky se občas přihlásily. Odvážlivá byla například Natálie Suchá. Ta se před tabulí ocitla sama v hlubokém lese. „Ztratila jsem se v lese směrem na Havlíčkův Brod. Jsem poblíž hájovny, na kterou vidím. Do lesa jsem šla s tetou a ta mi řekla, ať tu počkám, že se hned vrátí, ale ještě nepřišla,“ uvedla svou polohu v lese Natálie Suchá během telefonického hovoru s policistkou.

Po první vyučovací hodině modelových situací se žáci věnovali oblasti dopravy. Policistky s nimi hovořily například na téma důležitosti používání reflexních prvků, přecházení vozovky, chůze po chodníků. Poté na třídu čekal test. „Je to zábavný test, při kterém si probraná témata žáci zopakují,“ vysvětlila Kroutilová.

Nakonec si žáci mohli vyzkoušet zajišťování kriminalistický stop v oblasti daktyloskopie trasologie. „Žáci si sestavili vlastní daktyloskopickou kartu s otisky prstů. Zviditelnili si také otisk dlaně na papíře pomocí magnetického prášku a udělali si otisk své obuvi na speciální papír,“ popsala konec druhé vyučovací hodiny v jihlavské třídě Kroutilová.

Policistky do jihlavské školy přišly v rámci nového projektu Krajského ředitelství policie kraje Vysočina s názvem Končím první stupeň, už si poradím a budu pomáhat. „Cílem projektu je shrnout zásady bezpečného chování, převést je do praxe a nechat páťáky přímo si vyzkoušet a zažít situace, do kterých by se mohli dostat,“ řekla o projektu Kroutilová.

V současné době se do projektu už zapojilo několik základních škol napříč Krajem Vysočina. „Tuto školu jsme si vybrali, protože je poblíž nebezpečné čtyřproudové silnice. V projektu chceme pokračovat i příští rok. Bylo by dobré, aby se dostal na všechny školy,“ dodala Kroutilová.