Počty dětí v prvních třídách poslední roky rostou a stejně tak roste počet aut, která ráno co ráno míří ke školám. A tuto praxi nevidí rádi ani na jihlavské radnici. „Já vůbec nechci, aby rodiče jezdili auty do školy, to bych chtěl zakázat,“ podotkl náměstek primátorky pro dopravu Petr Laštovička (ODS).

Umístění zákazových značek by podle radnice měla přecházet kampaň, která udělá MHD více atraktivní a změnit celou koncepci parkování v krajském městě. A to všechno je běh na dlouhou trať. „Samotné změny v dopravním značení kritické situace neřeší,“ reagoval ředitel jihlavských strážníku Jan Frenc. Podle něj je na místech určených k parkování u škol nutné provést organizačně stavební změny. „Danou problematikou se zabývá Dopravní komise Rady města Jihlavy,“ dodal.

Jsou však města, kde si lidé už zvykli posílat děti do školy autobusem. „Jako jsme přes děti naučili rodiče třídit odpad, stejně je můžeme naučit využívat MHD,“ uvažoval nahlas Laštovička.

Nejhorší situace v Jihlavě je u ZŠ Rošického, Havlíčkova a také spojených škol Demlova a Otokara Březiny. „Máme videa, kde rodiče ohrožují vlastní děti. Oni jak se navzájem vyhýbají, tak málem přejedou vlastní dítě, které vysadí,“ šokoval náměstek. Děti za auty často ani nejsou vidět, navíc jsou zbrklé, řidiči bývají často neohleduplní, situace je vážně alarmující.

Ilustrační foto.
Dálnice na Vysočině by měly být po 15. listopadu úplně bez oprav

To si uvědomují i ve školách. „Hovořila jsem s rodiči, na parkovišti je problém a bezpečnost tam opravdu není. Ale nesetkalo se to s velkým ohlasem. Nejradši by děti vozili až do šatny, nosili jim tašky a zouvali botičky. Ta samostatnost dětí je čím dál horší,“ povzdychla si učitelka prvňáků na ZŠ Demlova Dana Müllerová. Do komplexu dvou škol chodí přes tisíc dětí a i když má jedna z nich posunuté vyučování o deset minut, každé ráno je před nimi pořádně rušno.

Strážníci pak každé ráno hlídají přechod u školy, což podle učitelky výrazně pomáhá bezpečnosti. Nemohou ale ohlídat vše. „I při předpisovém chování řidičů je malé dítě, pohybující se po parkovišti bez doprovodu dospělé osoby, v ohrožení. Například při couvání, nebo otáčení může řidič dítě přehlédnout. Děti se pohybují spontánně, do určitého věku od nich nelze očekávat striktní dodržování bezpečnostních pravidel,“ potvrdil Frenc. Obdobně strážníci dohlíží na přechody u většiny jihlavských základních škol.

Například v ZŠ Nad Plovárnou je pak na dveřích cedule, na které stojí, že rodiče nemají chodit s prvňáky do šaten. A ve třídách se pak sleduje, jak se které dítě do školy dopravuje. Jde o projekt Pražských matek, které prosazují docházení dětí do školy pěšky.

„Zjistili jsme, že dominantním důvodem, proč rodiče vozí děti, není bezpečnost v rušných ulicích, ale dopravní chování rodičů,“ vysvětlila realizátorka projektu Pěšky do školy Blanka Klimešová.

Čtyřiapadesát procent rodičů od škol totiž pokračuje autem do práce. Téměř třetina považuje dopravu autem za nejrychlejší možnost a jen patnáct procent rodičů má obavy z nebezpečného provozu. „To, že se dítě jinak než autem do školy nedostane, nebo to je příliš komplikované, uvedlo jen 11 procent rodičů,“ dodala Klimešová.

Ilustrační foto
Sokolové z Jihlavy a Kamenice se zapojí do Noci sokoloven

Dotazníky odhalily, že rodiče vozí děti i na velmi krátké vzdálenosti pod jeden kilometr. „Domníváme se tedy, že cesty autem v mnoha případech nejsou nezbytné, ale jde spíše o první volbu, zvyk, o kterém mnohdy ani nepřemýšlíme,“ uvažovala nahlas Klimešová. Pražské matky přitom nechtějí používání auta démonizovat, jen nabídnout rodičům s dětmi vystoupit z auta a zkusit společnou ranní procházku.

Odborníci se shodují, že základem je vhodně nastavená veřejná doprava, objevují se i školní autobusové linky. „Výrazně také pomůže, když školy dětem nabídnou možnost bezpečného uložení kol a koloběžek. Samozřejmě v kombinaci s bezpečnými cestami pro cyklisty,“ dodala Klimešová. Pomalu se objevují i další řešení jako například sdílené doprovázení dětí. V tomto případě na stanovených místech čeká vždy někdo dospělý, kdo odvede skupinku dětí společně do školy. Na jiných školách se děti domlouvají na společném cestování do školy, aby počet aut alespoň snížil.

Některá města v Česku tak zavádí školní autobusy. V Jihlavě jsou dva spoje denně, ráno a odpoledne, provozovány jako školní pro ZŠ Jungmannova a tři spoje pro převoz dětí mezi ZŠ Rošického a ZŠ Jarní. Stranou pozornosti ale nezůstávají ani další základky. „Zastávky MHD jsou umístěny v docházkové vzdálenosti od základních škol. Na zlepšení podmínek pro dojíždění žáků do škol pracujeme spolu s Magistrátem města jIhlavy,“ ujistil ředitel jihlavského dopravního podniku Radim Rovner.

Oproti tomu školy na vesnicích, veřejnou dopravou dostupné podstatně hůře, podobné problémy neřeší. „U nás děti chodí do školy pěšky. Rodiče z větších vzdáleností je dováží a před osmou hodinou je tu větší ruch, ale není to nic, co by tu způsobovalo problémy,“ řekla například ředitelka ZŠ Cejle Marta Kozdas.