Za takové rozšíření veřejné dopravy skoro o 200 tisíc kilometrů za rok kraj zaplatí kolem 4,5 milionu korun, uvedl to v úterý hejtman Jiří Běhounek (ČSSD). Víkendové autobusy zatím dotují obce, kraj hradí ztráty autobusových spojů v pracovních dnech.

Zahuštění sítě veřejné dopravy by mělo zajistit lepší návaznost spojů. Lidé by se také měli snadněji dostat do větších měst na kulturní a sportovní akce. „Věříme, že to pomůže i turistickým aktivitám," doplnil hejtman. Návrh na rozšíření jízdních řádů od 1. ledna 2015 v úterý projednala krajská rada, rozhodne o něm zastupitelstvo kraje na svém listopadovém zasedání.

Připravovaná změna je prvním krokem ke komplexnímu dopravnímu systému na Vysočině, který by měl být zaveden v roce 2017. Nové autobusové spoje by měly začít od ledna jezdit třeba mezi Pelhřimovem, Humpolcem a Havlíčkovým Brodem, mezi Jihlavou, Polnou a Žďárem nad Sázavou i mezi městy na Třebíčsku.

Kraj již platí prokazatelné ztráty u regionálních spojů, které byly zařazeny do základní dopravní obslužnosti. Regionálních vlaků se to týká všechny dny v týdnu. U autobusových spojů se krajská podpora nyní týká těch, jimiž lidé ve všedních dnech jezdí do škol, do práce, k lékaři či na úřady. Na úhradu ztrát všech těchto osobních spojů kraj letos dá ze svého rozpočtu 571 milionů korun. Krajem objednané autobusy ujedou za letošek na Vysočině 15,6 milionu kilometrů. Vlakovou dopravu kraj dotuje v rozsahu kolem čtyř milionů kilometrů ročně.