VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odmazávání bodů bude možné i v Jihlavě

Jihlava – U výpadovky na Pelhřimov staví provozovatel autoškoly Antoním Musil jediné autocvičiště na Vysočině, kde si řidiči budou moci odmazat trestné body.

28.1.2010
SDÍLEJ:

Jednou ze zkoušek, které vyhodnotí schopnosti řidiče, je i manévrování na vozovce plné vody. Foto: DENÍK/Adolf Horsinka

Moderní areál, kde budou moci řidiči nabrat další zkušenosti, se otevře nejspíš už v létě.

„Už dávno mi vadilo, že Evropa má moderní cvičiště pro řidiče, jenom my ne. Zákon nařizuje praktickou výuku rizikových situací. Chci, aby lidé získali zkušenosti,“ vysvětlil autor projektu a provozovatel první soukromé autoškoly v Jihlavě Antonín Musil.

Projekt už je hodně daleko. Aby se však cvičiště stalo místem, které řidičům poslouží k odmazávání bodů, musí mít akreditaci krajského úřadu. „Místo už je kolaudované jako středisko bezpečné jízdy, Chybí už jen poslední pracoviště. Tím je jednoduchá asfaltová plocha,“ sdělil Antonín Musil.

Podle jeho slov po zkolaudování i této plochy mohou požádat kraj o vydání vyšší akreditace. Tím se naplní zákon a program na odmazávání bodů bude moci začít. Podle odhadů by to mělo být už v létě.

„O takových zařízeních už jsem slyšel a myslím, že je dobře, že bude i na Vysočině. Určitě se tam zajdu podívat a možná to i vyzkouším. Musí to být i adrenalin a tři body dolů jsou super,“ zhodnotil řidič Michal Loupežník.

Cvičení, po kterém je možné odmazávání bodů je dobrovolné. Nikomu z řidičů však řidičský průkaz nevrátí. Školení se může účastnit šofér, který má v záznamu nejvíce deset bodů. Zároveň nesmí mít body za přestupky, které jsou hodnocené šesti až sedmi body.

Školení je možné absolvovat jednou za rok a po jeho splnění se odečítají tři body.

Na rozlehlém civičišti budou speciální kluzné plochy k simulaci smyku. Auto si také zkusí kličkovací jízdu mezi vodotrysky, které se před řidičem otevřou ve chvíli, když zrovna dostane smyk.

Součástí cvičiště je i dětské dopravní hřiště s kruhovým objezdem a funkčním železničním přejezdem.

Instruktora však může dělat jen člověk s vysokoškolským vzděláním. Musí mít také rozsah řidičských oprávnění přes motorku až po traktor a pětiletou praxi v autoškole.

„Máme dva silniční inženýry, kteří jsou na situaci připraveni. My podmínky známe a doba na to, abychom se plně připravili byla dlouhá,“ zhodnotil autor projektu.

Antonín Musil moderní projekt buduje z vlastní kapsy, bez dotací. Podle něj ho vyjde zhruba na třicet milionů korun.

Musil: Umazat body bude možné v létě

Provozovatel první soukromé autoškoly v Jihlavě Antonín Musil v létě otevře nový areál, kde si řidiči budou moci „umazat“ trestné body.

Co vás vedlo k tomu, postavit v Jihlavě nové autocvičiště?

Celý život dělám v autoškole a studuji zákony, kterými se tyto instituce řídí. Nařizuje se tam i praktická výuka rizikových situací. Navíc máme ročně přes tisíc zákázníků a všichni musí rizikovku splnit. Vadilo mi, že celá Evropa už takhle cvičí na profesionáloních místech, a my ne. To byl hlavní důvod výstavby cvičiště.

Takže na to, že by areál mohl sloužit pro řidiče i k umazávání bodů, jste přišel až později?

Během výstavby přišel i zákon, jak by měl vypadat takový polygon, a rozhodli jsme se, že areál postavíme i pro tyto účely.

Jak dlouho nové cvičiště, které zákon nařizuje, v Jihlavě funguje?

V provozu je od loňského léta a provozujeme tam i školu bezpečné jízdy, to je v naší autoškole takové nadstandardní gesto. Jsou lidé, kteří si chtějí vyzkoušet i v praxi různé typy smyků. Na cvičišti se setkají se smykem na rovině, v zavlažené zatáčce a podobně.

Od kdy tedy bude fungovat samotný polygon a v jakém je stadiu výstavby?

Umazávání bodů bude fungovat pravděpodobně od léta. Areál je už po třech etapách výstavby, chybí nám pouze poslední pracoviště. Tím je jednoduchá asfaltová plocha. Když tu dostavíme a zkolaudujeme, požádáme o vyšší akreditaci. Tím také naplníme zákon a řidiči se budou moci hlásit do programu, který se týká právě i umazávání bodů.

Hradíte vše z vlastní kapsy, nebo vám pomohla i nějaká dotace?

Byl jsem ve výhodě, že pozemky, na kterých cvičiště stojí, byly moje. O dotaci jsem žádal, ale byl to spíš takový pokus. Projekt financuji z vlastních zdrojů. Jihlava je město, které ještě potřebuje dobudovat. Takže když nějaké peníze z evropského fondu přijdou, neslouží pro tyto účely. Město potřebuje prostředky, aby se pořádně vyšperkovalo.

Autor: Dana Křížková

28.1.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Jihlava byla v Třinci hodná. Bez trestů, ale i gólů a bodů

Magdalena Křenková ze Staré Říše navrátila původní krásu starému betlému po strýci Metodějovi Florianovi.
16

Bylo to čistě mezi mnou a strýcem Metodějem, popisuje svoji práci výtvarnice

Auto smetlo chodce. Ten na místě zemřel

Jihlavsko - K tragické dopravní nehodě došlo v sobotu nad ránem na silnici první třídy mezi Krahulčím a Mrákotínem na Jihlavsku. Osobní auto se tam střetlo s chodcem, který na místě zemřel.

Hodnocení voleb: Zklamání i naděje politiků

Vysočina - Politici a odborníci z Kraje Vysočina komentují výsledky voleb

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Vysočina - Strana TOP 09 se do poslanecké sněmovny dostala takříkajíc s odřenýma ušima.

AKTUALIZOVÁNO

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

Vysočina - Volby do Poslanecké sněmovny ČR skončily. Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení