"Smlouvu s dodavatelem podepíše Ředitelství silnic a dálnic," řekl jeho ředitel Jan Kroupa. Podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) už konsorcium, které mělo původně dálnici mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem modernizovat, dostalo několik pokut. Nový dodavatel začne na čtrnáctikilometrovém úseku pracovat v létě.

V pátek začne odstraňování svodidel mezi 90. a 94. kilometrem, kde oprava dálnice vůbec nezačala. Po jejich odstranění zůstane dálnice zúžena na deseti kilometrech.

Dálnice je zúžená mezi 90. kilometrem u Humpolce a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova kvůli modernizaci, kterou se ale nepodařilo dokončit před zimou. V polovině prosince doprava na dálnici ve zúženém úseku několikrát zkolabovala. Do kolon dlouhých desítky kilometrů se těžko dostávala auta silničářů. Nepřipravenost úseku na zimu kritizoval i Kraj Vysočina. ŘSD nechalo následně posunout svodidla a rozšířit jízdní pruhy v opravovaném úseku, kde se dál bude jezdit dvěma pruhy v obou směrech.

Opravy mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem začaly v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy. Po prohlášení ŘSD ze 17. prosince o ukončení smlouvy se stavebními firmami oznámila o den později odstoupení od smlouvy za sdružení firma Geosan.

Konsorciu bylo doposud vyměřeno šest pokut v celkové výši asi 60 milionů korun. Podle ministra nebylo možné ukončit spolupráci s konsorciem dřív než v prosinci, kdy bylo zřejmé, že nejsou dodrženy termíny a společnost na dálnici nepracuje. "To, že jsme firmu ze stavby vyhodili a snažíme se věci řešit, jsou razantní kroky. Pokud někdo čeká, že začnou hned první den padat hlavy, to není můj styl," řekl Ťok, jemuž premiér Andrej Babiš (ANO) nedávno vytkl, že vůči podřízeným není dost důsledný.

"Má svoje podřízené. Musí být na ně tvrdší a důslednější, popohánět je," uvedl doslova Babiš právě v souvislosti s prosincovým kolapsem na D1.