Kupoval jsem loni ojeté auto. Nedávno jsem se ze zvědavosti koukal, za kolik se stejný model prodává teď. Dnes bych na to samé auto potřeboval o 60 tisíc víc, prohlásil Josef Beránek z Havlíčkova Brodu. Jak dodal, kdyby to auto prodal, ještě by na něm vydělal. Podle odborníků má pan Josef pravdu. Ceny aut z bazaru rychle rostou. Na nové auto si zákazník počká i rok.

Léto kolem roku 1900 u Koňského rybníka v záběru od jihovýchodu s věžemi kostela sv. Jakuba.
První jihlavskou plovárnu postavil rakouský generál, sloužila vojákům a honoraci

Rostou ceny, rostou i dluhy

* Podle statistik České leasingové a finanční asociace si v prvním čtvrtletí letošního roku české domácnosti od členských společností asociace půjčily na nový osobní automobil v průměru 325 813 korun, zatímco loni ve stejném období to bylo 294 440 korun. Meziroční nárůst tak dosáhl 10,7 %. Ve firemní sféře činila v letošním prvním čtvrtletí průměrná výše leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz 618 682 korun, zatímco loni to bylo 571 063 korun, jde tedy o meziroční navýšení o 8,3 %.

Zdroj: Česká leasingová a finanční asociace

Že se ceny ojetých vozů v autobazarech hnuly směrem vzhůru o desítky procent, potvrdil Deníku například Michal Břečka, jednatel společnosti Autobazar Vysočina ze Žďáru nad Sázavou. „Hlavní důvod je, že nová auta nejsou. Kdo chce nové auto, ten si počká. Covid automobilovým průmyslem zahýbal,“ prohlásil.

Ovšem zájem o auta roste, a když nejsou k mání nová auta, přicházejí na řadu podle Michala Břečky autobazary a spirála se roztáčí. „To, co se děje teď, jsem nikdy nezažil. Kdo dnes prodá auto do bazaru, má šanci na lepší ceny než dřív. Rozdíl je i víc než 30 procent,“ poznamenal Břečka. A ceny ojetin stále rostou. „Co před rokem stálo 240 tisíc, stojí 320. Já si neumím představit, jak to bude dál. Čekám každým dnem, že musí přijít strop, kdy si zákazníci řeknou, tak už dost,“ prohlásil jednatel autobazaru.

Velký zájem o ojetá auta potvrzuje i Ondřej Špaček z havlíčkobrodského bazaru Autopop. „Když se objeví auto z druhé ruky, v dobrém stavu za dobrou cenu, je hned pryč,“ konstatoval.

Další prodejci mají stejnou zkušenost. „Ceny ojetých vozů rekordně vzrostly, od začátku dubna 2021 v průměru o 20 procent, zřejmě porostou i dále. Důvodů je hned několik a působí současně,“ řekl Robert Imling, ředitel prodeje ojetých vozů holdingu Louda Auto+.

Na nová auta se běžně čeká půl roku i rok. Lidé a firmy si proto nechávají podle Imlinga svá zánovní auta déle a prodlužují si operativní leasingy. „Na trhu tak chybí především mladší ojeté vozy do dvou let stáří, které obvykle přicházely právě z operativních leasingů a od různých firem," poznamenal.

Zdražování ojetin bude pokračovat

Třeba v síti autobazarů AAA Auto na Vysočině zaznamenali nárůst poptávky o 46 procent. V květnu se průměrná cena prodaného ojetého vozu vyšplhala na 259 tisíc, o 31 tisíc více než vloni.

Lukáš Vlček řeší odpady z pozice náměstka hejtmana.
Spalovnu pro celou Vysočinu by nebylo možné efektivně provozovat, říká Vlček

Podle ekonoma Lukáše Kovandy ceny ojetých vozů rostou a dál i porostou. „Průměrná cena ojetých aut na trhu v prvním letošním pololetí stoupla meziročně o 16 procent na 245 tisíc korun. Rapidní zdražování ojetin bude pokračovat,“ prohlásil ekonom. Důvodů je několik. Za prvé pandemie covidu, kdy bazary prodávaly on-line. „Češi se nemohou auta dočkat a mají víc peněz než jindy. Naspořili si je v pandemii,“ zdůraznil. Třetí důvod je zajímavý, podle Kovandy se jmenuje čipový hlad. „Ve světě i u nás také stále panuje dramatický nedostatek čipů do aut. Výrobci čipů totiž v době pandemie dali přednost produkci pro domácí elektroniku nebo herní konzole, neboť nepočítali s tak rychlým zotavením automobilového trhu,“ vysvětlil ekomom.

Dalším důvodem je podle Kovandy tlak Evropské unie na elektromobilitu a postupný zánik výroby aut se spalovacím motorem, navíc současný růst cen láká podvodníky .