Americko-český vůz z roku 1937 je nyní v renovaci a návštěvníkům názorně ukazuje, jak se automobily dříve vyráběly. V telčském muzeu bude k vidění minimálně měsíc, časem se vrátí do autodílny svého majitele.

„Je to naše další letošní novinka. V roce 1937 z Ameriky do tehdejšího Československa dovezli podvozek Studebaker Commander a česká firma 
Petera na něj udělala vlastní karoserii. Auto se zachovalo dodnes a nyní se nachází v rozpracovaném, tedy renovačním stavu. Je dobře vidět železný podvozek, na který je vytvořena dřevěná kostra karoserie. Na ni se pak montovaly plechové díly," řekl majitel muzea Aleš Wimmer s tím, že návštěvníci se tak seznámí 
s tím, jak se od počátku automobilismu až do druhé světové války vyráběly automobily.

„Motor v autě je řadový šestiválec o obsahu asi 3,8 litru. Až se auto podaří opravit, potkáte ho zcela jistě na veteránských akcích. Bude jejich ozdobou," doplnil Wimmer.
Vůz v telčském muzeu zůstane minimálně měsíc, je ale možné, že nakonec se tato doba o dost prodlouží.
„Firmička, která vůz postupně renovuje, potřebovala uvolnit místo v dílně. Tak nám ho zapůjčili do našeho muzea, a já mám díky tomu další zajímavý exponát. Je klidně možné, že tu bude k vidění i další rok, ale to zatím nevím," vysvětlil majitel telčského muzea.

Muzeum techniky, které se nachází v objektu bývalé parní pily v ulici Na Sádkách, se 
v letošním roce může pochlubit i dalšími třemi novými automobily. „Nejstarším z nich je Ford T z roku 1916, vyrobený v Americe. Téměř stoletý exponát se nachází v původním stavu, v jakém jezdil po silnici. A jeho věk je na něm znát. Například schází potahy na sedačkách. Dalšími dvěma nováčky jsou ještě vůz Franklin z roku 1927 a Armstrong Siddeley z roku 1951," přiblížil tyto exponáty Wimmer.

Na Fordu T je nejzajímavější to, že se jedná o revoluční model. Je to první pásově vyráběný automobil, který takříkajíc posadil Ameriku na kola. Masově se rozšířil mezi lidi, byl pro ně laciný a dostupný, toto auto ve své době tak Ameriku doslova zaplavilo. Ford model T se vyráběl mezi lety 1908 a 1927.

Kráska Nellie
Telčské muzeum nabízí i další krásné automobily. Naprostým unikátem je automobil Armstrong Siddeley z roku 1919 s přezdívkou Nellie. V tak dobrém stavu, tedy renovovaný a pojízdný, se totiž zachoval jako jediný na světě. Ještě se ví o dvou kusech tohoto typu automobilu, které jsou ale neúplné.

Expozici také v posledních týdnech ozvláštnilo několik figurín se stylovým dobovým oblečením, jako jsou kožené motorkářské bundy nebo obleky a šaty z doby první republiky.
„Muzeum naštěstí není úplně mrtvé, mění se tu exponáty, snažíme se ho stále něčím vylepšit. Občas se koná nějaká akce související s muzeem. Například naposledy to byla jarní vyjížďka po okolí Telče nebo Veteránská revue," uzavřel majitel muzea.