Během loňského roku směřovalo na linky tísňového volání 112 a 150 Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina přesně 198 190 volání. Ve srovnání s rokem 2012 došlo k rapidnímu nárůstu, a to o padesát tisíc hovorů. Téměř 95 procent všech volání však operátoři vyhodnotili jako „zlomyslná volání", tedy volání planá, nechtěná, nebo omyly. Vytížená byla především linka 112.

„Každoročně zažíváme největší nápor volání v pátek večer a o víkendu. Určitě je to dáno tím, že se lidé baví, popíjejí alkohol a po pár skleničkách ztrácejí soudnost. Operátorům na tísňových linkách potom v lepším případě vyprávějí podivuhodné historky, v horších případech je zesměšňují a někdy i velmi hrubě urážejí," vyjádřil se Martin Totek, koordinátor Krajského operačního a informačního střediska Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina.

Technologická vyspělost linky 112 umožňuje operátorům lokalizaci volajícího, což v praxi znamená, že se operátorovi na monitoru počítače objeví, odkud daný člověk volá, a to v případě pevné sítě zcela přesně, z mobilního telefonu v rozmezí pár metrů. Už z tohoto se dá velmi rychle v mnoha případech posoudit, zda k ohlašované události opravdu došlo, nebo zda si volající pouze vymýšlí. „Někdy stačí volajícího jen upozornit, že na monitoru počítače vidíme místo, odkud volá a že je hovor nahráván. Ve většině případů potom volající vtipálek okamžitě zavěsí a už nezavolá. Někdy se ale stane, že i přes upozornění nám někteří lidé volají třeba i několik hodin," popsal operátor tísňové linky Ondřej Novák.

Na 112 se jako na jedinou linku dovoláte bez SIM karty, ale také bez kreditu. Na jedné straně výhoda pro volajícího, na straně druhé noční můra pro operátory. „Velmi často totiž na tísňovou linku volají také malé děti. Rodiče jim v dobré víře věnují mobilní telefon, o kterém si myslí, že již nefunguje, a dítě velmi snadno vytočí 112. Starší lidé si linku pletou s linkou informační nebo linkou svého mobilního operátora. Naším úkolem je upozornit volajícího na vzniklý omyl," uvedl Novák.

Stanete-li se účastníky či svědky mimořádné události, pak hlavně zachovejte rozvahu a klid. Najděte si bezpečné místo, odkud můžete telefonovat, a zavolejte na tísňovou linku.

„Důležité je říci jméno a příjmení, co a kde se stalo, kolik osob potřebuje pomoc. Pochopitelně se stává, že volající je v takovém stresu, že není schopen událost popsat nebo konkretizovat. Pak je důležité, aby odpovídal na otázky, které mu pokládáme, a spolupracoval," uzavřel Novák.