Zdravotní pojišťovna VZP spustila počátkem tohoto roku projekt Akord. Ten přináší změnu v tom, že praktičtí lékaři budou svým pacientům po předchozím objednání garantovat maximální čekací dobu 15 minut. Pilotní fáze se uskutečnila zatím v Plzeňském, Ústeckém, Jihočeském a Moravskoslezském kraji.

V Jihlavě se do projektu zapojila praktická dětská lékařka Jana Hrobařová. „Pacienty jsme objednávali už před tímto projektem, takže žádnou změnu nevidím. Ale určitě to funguje, rodiče jsou spokojení, když se dostanou do deseti minut na řadu,“ uvedla doktorka.

„Myslím si, že je to určitě dobré. Mám takové zkušenosti, že jsem někdy čekal i celý den na ambulanci na Nový rok, u ortopeda pak třeba tři hodiny,“ komentoval Filip Píša z Jihlavy.

Další výhodou projektu Akord je komunikace s klienty přes internet. „Když se maminky na něco potřebují zeptat, tak to v klidu napíšou a pošlou mailem. Je třeba vůči pacientovi nevhodné, když volají a já zrovna vyšetřují nemocné dítě s horečkou a deset minut řeším problém,“ sdělila Hrobařová.

Konec zbytečného a dlouhého čekání?

Od ledna příštího roku by se měli do projektu zapojit i praktičtí lékaři v celé republice.

„Tady v Jihlavě jsme zatím o tomto programu nejednali, protože probíhá zkušebně jen v některých krajích,“ vyjádřil se za jihlavské praktické lékaře Jiří Havránek.

Lékaři v projektu Akord převedli papírovou dokumentaci do elektronické podoby a komunikují s VZP prostřednictvím jejího webu. Pojišťovna za odměnu navýší doktorům pravidelné měsíční platby za pacienta a dostanou také bonifikace, pokud nepřekročí limit peněz.

Zapojení lékařů i pacientů je zcela dobrovolné. Pacienti se mohou objednávat on-line nebo telefonicky. Do budoucna systém umožní i elektronické sdílení zdravotnické dokumentace mezi všemi lékaři a specialisty.