Jaké je to, být odsouzený na doživotí za špionáž? Jaký byl život v Terezínském ghettu nebo co lidé cítili, když se na ně valila sovětská vojska? Podobné otázky budou letos pamětníkům významných událostí pokládat žáci osmých a devátých tříd ze všech jihlavských základních škol. Letos se totiž všechny základní školy v Jihlavě zapojilo do projektu Příběhy našich sousedů.

Od února se skupinky žáků stávají dokumentaristy, navštěvují pamětníky a jejich vzpomínky zaznamenávají. Materiály poté žáci zpracovávají do ucelených životních příběhů, a tak rozšiřují již existující databázi pamětnických memoárů. „Děti se na půl roku stávají reportéry pátrajícími po osudech lidí ze svého okolí, přitom se seznamují s fenomény moderních dějin a příběhy, které by jinak byly zapomenuty, vyprávějí dál," představila hlavní záměr vedoucí projektu Hana Hniličková.

Důvody, proč se jihlavské školy do projektu zapojily, můžou být různé. „V každém ročníku se děti věnují jinému tématu. Konkrétně v devátém ročníku se zaměřujeme na 20. století, takže tento projekt nám přišel vhod," prozradila Vlasta Sedláčková, ředitelka Základní školy Tomáše Garrigua Masaryka Jihlava.

Pamětníky tohoto dějinného období děti hledají ve spolupráci s učiteli, organizátory projektu nebo zpovídají i své blízké. „Děvčata z naší školy budou natáčet dokonce svého rodinného příslušníka," dodala ředitelka Sedláčková.

Na Vysočině se do soutěže v současnosti zapojila jen Jihlava. Projekt ale běží na základních školách po celé republice. „Připojily se školy ve Zlíně, Pardubicích nebo v Brně," informovala asistentka komunikace projektu Kristýna Bardová.

Projekt, který žákům umožňuje, aby se s historií seznamovali netradičním způsobem, se letos koná už počtvrté.

Minulý rok se do projektu zapojilo 58 základních škol. Jednotlivé týmy budou obhajovat svůj projekt před porotou i veřejností na závěrečném setkání v červnu. Tady budou také oceněna nejpovedenější díla.

Součástí vzdělávacího projektu je i školení, kde se tvůrci medailonů snaží pracovat s rozhlasovou nebo televizní technikou či vést rozhovory. S pomocí svých učitelů nebo koordinátora projektu poté žáci ze sesbíraných materiálů tvoří výslednou podobu svého projektu. Vzpomínky pamětníků můžou zpracovat jako video dokument, rozhlasovou reportáž nebo jako komiks.

MICHAELA ČERNÁ