Bezplatné jízdy MHD, historické trolejbusy a autobusy nebo otevřený areál dopravního podniku čekají na obyvatele Jihlavy při oslavách sedmdesátého výročí od zavedení první jihlavské trolejbusové linky. Mimo to bude návštěvníkům představen i parciální trolejbus vypůjčený z Plzně.

Parciální trolejbusy jsou vybaveny baterií, která slouží jako náhradní zdroj pohonu. „Podle konfigurace a dalších, například klimatických, podmínek má takový trolejbus dojezd patnáct až dvacet kilometrů bez drátů. Kvůli dobíjení je ideální, když jede po drátech více než polovinu cesty,” uvedl Karel
Trojan z odboru dopravy jihlavského magistrátu.

Napojení trolejbusu na dráty s elektřinou funguje poloautomaticky. „Řidič sundá klacky za jízdy pouze stiskem tlačítka. K tomu, aby je opět nasadil, musí najet pod speciální stříšku, kde zastaví, a klacky se opět pomocí čidel samy zvednou na dráty,” popsal náměstek primátora Vratislav Výborný. Řidič má také po zastavení možnost zvednout klacky manuálně jako u starých typů trolejbusů.

Mohly by jezdit až do Antonínova Dolu

Testovat budou zástupci magistrátu a dopravního podniku zapůjčený trolejbus v Jihlavě mimo běžný provoz po čtyři dny. „Pokud vše půjde z hlediska financí dobře, chtěli bychom v budoucnu koupit devět parciálních trolejbusů, ty jsou teď prioritou dopravního podniku. Naším záměrem je vybudovat trolejbusovou linku na Bedřichov až ke společnosti Bosch,”představil vizi ekonomický náměstek podniku František Koumar.

„Zatím je to jen úvaha, ale trať by se dala protáhnout a pomocí parciálních trolejbusů bychom mohli dopravně obsloužit i Pávov nebo Antonínův Důl,” prozradil Výborný. V plánu je začít budovat trať na Bedřichov okolo roku 2020.

Že o možnosti nové linky uvažovali, přiznává i Karel Trojan. „Trolejbus by tam jel přibližně tři čtvrtiny trasy pod dráty, to by bylo optimální i pro životnost baterie,” řekl. Baterie u parciálních trolejbusů se nabíjí pomaleji, zato je její životnost v porovnání s bateriemi elektroautobusů mnohonásobně větší.

Využijí ho i při výlukách

„Pokud se někde opravuje elektrické vedení, musí být do provozu nasazeny náhradní autobusy. To už by se při výlukách dělat nemuselo, řidič by jednoduše sundal klacky, místo objel a poté je zase nasadil,” upozornil na další z výhod Trojan.

„Cena jednoho parciálního trolejbusu se pohybuje kolem deseti miliónů korun. Záleží na výrobci a vybavení, například klimatizaci nebo Wi-Fi,” uvedl Výborný. Trolejbusy jsou dlouhodobě nejčistším a nejekonomičtějším dopravním prostředkem MHD.

Parciální trolejbusy již využívají v Ostravě, Brně, Plzni nebo například ve Zlíně. „Je vidět, že nákupy těchto trolejbusů jsou nyní u měst trendem,” uzavřel Trojan.