Jak Deník zjistil, spousta aut nyní stojí na parkovišti Vysoké školy polytechnické Jihlava, a to i bez potřebné parkovací karty. „V reakci na rozšiřování modrých zón ve městě začali na pozemku parkovat i lidé, kteří nemají právo tento pozemek využívat. Plocha byla doslova přeplněna parkujícími vozidly, a to i přes zákazovou značku u vjezdu. Řidiči tam často parkovali bezohledně a stav byl nadále neúnosný,“ okomentovala situaci Martina Tomšů z marketingového oddělení školy.

Ve středu dopoledne byl počet vozidel s kartou za čelním sklem a bez ní dost vyrovnaný. Poněkud tristní pak bylo, když přijíždějící držitel karty místo nenašel a musel auto nechat na cestě. Situace se ale vyřešila velmi jednoduše - od středy 27. září začala parkoviště hlídat závora, která je uzamčená zámkem na číselný kód.

Další řidiči si oblíbili parkovací místa před odborem dopravy. Tam je možné stát bez poplatku maximálně hodinu, což se pozná podle času nastaveného na parkovacích hodinách. Málokdo však „kotouč“ za sklem mívá. Konkrétně to byla ve středu dopoledne tři auta z třiadvaceti zaparkovaných. Dost aut je i v bočních uličkách kolem Fritzovy ulice, kde jsou modré zóny. Kdo ví, jestli řidiči zaplatili parkovné třeba přes aplikaci, nebo riskují stání „na černo“.

Lokalita u městského vlakového nádraží se za rok začne měnit, bude tam Centrální dopravní terminál.
VIDEO: U městského nádraží budou modré zóny od září. Na necelý rok

Zástupce ředitele městské policie Stanislav Maštera informoval, že strážníci kontrolují, zda řidiči dodržují režim parkování v centru města i v okrajových částech. „Nejsme ale schopní určit, kde řidiči, kteří v minulosti stáli u městského nádraží, parkují v současné době,“ uznal. Pokud u městského nádraží delší dobu stojí auto bez zaplaceného parkování, jeho řidič najde na autě vzkaz od strážníků. Parkování pak musí přijít na městskou policii vysvětlit.

Informace, kam se všechna ta auta od městského nádraží přesunula, nemá ani jihlavská radnice. Stejně tak se nabízela otázka, kam se v květnu přesunula z centra. „Tato auta pravděpodobně parkují na jiných parkovištích, dojíždějící si našli jiná místa například u obchodních domů nebo v ulicích, které jsou dosud mimo systém parkování,“ odhadl mluvčí magistrátu Radovan Daněk.

Vedení města však pozoruje, že se zvyšuje využívání fialového režimu na třídě Legionářů, v lokalitě za Billou. „Řada řidičů tak využívá výhodného střednědobého stání v docházkové vzdálenosti centra, které jsme v systému parkování právě připravili pro dojíždějící,“ potěšilo Daňka, že fialová zóna v tomto místě plní svůj cíl. Z parkoviště zároveň zmizela dlouhodobě odstavená auta a je plně k dispozici pro střednědobé parkování.

Někteří obyvatelé Jihlavy i dojíždějící na novinky v parkovacím systému města zareagovali změnou. „Máme informace, že například někteří místní začali místo na ulici parkovat za bránou svého pozemku nebo že někteří dojíždějící začali využívat pro cesty do Jihlavy hromadnou dopravu namísto auta,“ dodal Daněk.

Krátkodobé parkování nevadí

U městského nádraží přitom stejně jako všude jinde platí, že krátkodobé zastavení bez placení není problém. Kdo tedy někoho jen veze na vlak nebo naopak někoho vyzvedává, klidně může zastavit i „na modré“. „Kontrolu parkovného nyní provádí městská policie. Strážnici každé parkující auto kontrolují dvakrát, zhruba po deseti minutách. Po tuto dobu si mohou lidé pohodlně vyřídit parkování nebo někoho či něco naložit, vyzvednout,“ řekl radní města odpovědný za novou parkovací koncepci David Beke.

Ne všichni ale o této možnosti ví. Ve středu před desátou dopoledne šla například na vlak studentka Lenka s velkým batohem na zádech. „Dříve mě vozil táta, ten se ale teď modrých zón bojí, nechce s tím mít nic společného a k nádraží prostě nepojede. Proto musím cestovat autobusy. Tedy vycházet z domova skoro o hodinu dříve,“ pokrčila rozpačitě rameny dívka.

Nicméně za necelý rok čeká řidiče u městského nádraží další komplikace, začne tam totiž dlouho očekávané stavba Centrálního dopravního terminálu (https://jihlavsky.denik.cz/zpravy_region/video-parkovani-mestske-nadrazi-jihlava-rekonstrukce-20230619.html).

Modré zóny v Jihlavě

- po zavedení modrých zón v centru začala řada řidičů parkovat u městského vlakového nádraží
- od září jsou modré zóny i tam, řidiči tam musí stát jinde
- na novou situaci musí reagovat například Vysoká škola polytechnická Jihlava, na jejím parkovišti bylo hodně aut bez parkovací karty