Je pondělí, krátce po sedmnácté hodině, a v Pístově právě začíná veřejná beseda na téma rekonstrukce silnice z kostek pokračující 
z Telečské ulice do Pístova. Navazuje na petici Nechceme kostky, chceme asfalt, která loni vznikla hlavně kvůli uspíšení oprav nebezpečné komunikace.

Na setkání s náměstkem hejtmana Kraje Vysočina Liborem Jouklem (ČSSD) a náměstkem primátora Jihlavy Josefem Kodetem (KDU-ČSL) dorazilo přes třicet lidí z Pístova, Popic a Vysoké. Lidé si chtějí poslechnout názory obou zúčastněných náměstků. Jestli k rekonstrukci zmíněné silnice dojde, totiž záleží na jejich dohodě, respektive na dohodě mezi městem Jihlavou a Krajem Vysočina.

Úvodní slovo si bere náměstek hejtmana Libor Joukl a vysvětluje důvody a podmínky, za jakých k rekonstrukci silnice dojde. Kraj silnici opraví za předpokladu, že si ji po opravě převezme město do svého vlastnictví jako místní komunikaci. Silnice podle něj totiž ztratila svůj krajský význam. Reakce náměstka Josefa Kodeta nepřekvapí, s touto podmínkou město nesouhlasí, nechce takto navyšovat své výdaje o finance, které bude muset vynaložit na údržbu a opravy této silnice.

Pak ke slovu přichází místní. Jako první zazní názor, že kraji je zatěžko opravit kilometr silnice, kterou devastují krajští silničáři. Jezdí tudy totiž do skladu se solí. Ke slovu se dostává další z obyvatel Pístova a servítky si nebere. Beseda začíná nabírat na obrátkách. „Jsme rukojmí města a kraje. Když se u Pístova stavěl obchvat města, stanovily se ve stavebním povolení čtyři podmínky. Jen jedna nebyla splněna, a to je oprava silnice 
z kostek. Proč nechce kraj splnit to, co už před lety slíbil, 
a vše přehazuje na město? Nás nezajímají vaše podmínky 
a spory, nás zajímá pouze oprava silnice," rozhořčil se muž, který za opravu silnice bojuje už dlouho.

Náměstek Joukl odpovídá, že si za převzetím silnice do majetku města stojí, protože silnice vede do místních částí Jihlavy. Jde prý o obvyklý postup, který kraj uplatnil už 
v řadě případů, v Jihlavě například u komunikace do Heroltic. „Ano, některé silnice, u kterých to mělo smysl, jsme od kraje převzali. Ale toto nejde dělat donekonečna, nemůžeme pořád ustupovat silnějšímu," doplnil Kodet.

Debata se naplno rozjíždí. Začíná se řešit význam této silnice, která podle místních přece není obchvatem Pístova, ale vlastního města. A potvrzují, že stále tudy jezdí lidé například až do Třeště. Na přetřes přijdou i kamiony mířící do „průmyslové zóny" 
v bývalých pístovských kasárnách. Zazní několik poznámek ohledně rozsahu oprav, místním jde ale jen 
o úsek s kostkami. Dojde také na údajně zpackanou opravu silnice do Vysoké.

Raději odešli

Lidé jsou stále více naštvaní, protože je už více než zřejmé, že na této besedě se nic nevyřeší. Jak je vidět, vše brzdí spor města a kraje. Několik lidí proto znechuceně odchází. Nakonec náměstek primátora Josef Kodet lidem slíbí, že návrh kraje na převzetí silnice městem opět předloží na zasedání zastupitelstva. „To je asi jediné, co by šlo udělat. Ale moc šancí tomu nedávám. Jde o navýšení výdajů pro město," zmínil Kodet.

Lidé už jsou velmi netrpěliví, mluví jeden přes druhého, otázky a odpovědi se stále opakují. Beseda je nakonec ukončena kolem půl sedmé.

A co bude v Pístově následovat? „Sama jste to viděla, jak tady vyvřely emoce. Lidé byli dost naštvaní, někteří raději odešli, aby to nemuseli poslouchat. Nyní asi svoláme schůzi pro místní, kde to opět budeme řešit," řekla Olga Hlochová z občanského sdružení Jihlava – Pístov.

Dotčená silnice je dlážděná z kostek od padesátých let minulého století. Byla tak postavena kvůli tankům a vojenským vozidlům, které tudy jezdily do pístovského vojenského areálu.

ZUZANA MUSILOVÁ