Muž, který přišel do Jihlavy po vyučení z Českých Budějovic, zavzpomínal, jak se ke sbírání vlastně dostal.
„V Českých Budějovicích jsem se učil od čtrnácti let sladovníkem. Když jsem byl v učení, vychovatel nám za dobré chování vždy věnoval jednu z etiket. Byla to věc prestiže mezi kluky,“ vysvětlil Antonín Hladík.

První sbírku prodal

Na konci prvního ročníku svou první sbírku prodal za pětadvacet korun. „Ty jsme propili, pivo tehdy stálo dvě koruny,“ usmál se bývalý první várek jihlavského pivovaru.

Etikety jihlavského pivovaru potom začal sbírat od svého nástupu do Jihlavy.
„První jihlavské etikety mám z devětapadesátého roku. Těmi se nelepily pivní lahve, ale sudy,“ vysvětlil Antonín Hladík.

Od padesátých let minulého století nasbíral přes sto etiket jihlavského pivovaru. V nich je zaznamenané toto období jihlavského pivovaru, například i družba pivovaru s náměštšskou letkou z třiadevadesátého roku.

„Je vidět, že tehdy už etikety nikdo neomezoval, byla snaha etikety odlišit,“ řekl Hladík.

Ve své sbírce má i vývozní etikety jihlavského pivovaru, například maďarské, německé, nebo polské. Která je nejcennější, to ale říci nedokáže.

Nový motiv? Třeba i madona

Bývalý zaměstnanec pivovaru by v budoucnu uvítal nové motivy na etiketách jihlavského piva. „Existovala například sladovnická truhlice, která se ztratila z pivovaru neznámo kam, nebo pivovarská madona, ta je uložená v muzeu. Určitě by bylo zajímavé vyobrazit je na některé z řady piv,“ navrhl Hladík.

Nové etikety čtrnáctistupňového Telčského Zachariáše a „osmnáctky“ Jihlavského grandu budou brzy k vidění v regálech obchodů.

Michal Kolařík, Miroslav Mareš