Od prvního května jsou v Jihlavě nové parkovací zóny, kde musí lidé za parkování zaplatit. Nacházejí se v sídlišti U Pivovaru, Srázná a Na Stoupách. Ani po pěti měsících si však někteří z obyvatel těchto lokalit na placené parkování u svých domovů nezvykli.

Jihlavský primátor Jaroslav Vymazal tuto situaci naposledy řešil v pondělí, kdy se sešel se dvěma muži, kteří žijí v lokalitě U Pivovaru. Přišli za ním bojovat za zrušení těchto rezidenčních stání. „Primátor nám řekl, že všechno zůstává tak, jak je. Říkal, že to monitorují, nic se neděje, prostě to smetl," řekl Deníku Pavel Pujman. Jenže jihlavská radnice se tímto způsobem snaží řešit dlouhodobý problém s parkováním v centru města. „V tomto případě nešlo o diskusi, pán to chtěl po svém a neviděl žádné jiné řešení. Podstata problému je v tom, že v minulosti města nepočítala s tím, že bude takový obrovský nárůst aut, a nejsou dimenzovaná na auta, ale jsou tu především pro lidi," řekl k setkání Vymazal. Ten podotkl, že tato parkoviště jsou veřejná. „Stará se o ně město, tak jak si někdo může nárokovat, že si tam bude parkovat svůj majetek. Řešení je takové, že se občanům umožní parkoviště používat, ale samozřejmě za úplatu. Tím se lidem, kteří bydlí v okolí, vychází vstříc, a nemohou zde parkovat lidé, kteří jsou z jiných částí," vyjádřil se primátor.

Jenže podle Pujmana je také problém v tom, že když za ním přijede návštěva, nemá kde zaparkovat. „Město se chystá nadále rozšiřovat další lokality na placená rezidentská místa pro stání. Už teď nemůže do daných lokalit nikdo za nikým přijet autem. Pokud by město opravdu zavedlo rezidentská stání po celé Jihlavě, ztrácí smysl vlastnit motorové vozidlo, které je pak spíše na obtíž. Dát ho leda tak do šrotu a chodit pěšky nebo jezdit městskou hromadnou dopravou. Ale co potom, když se zpoplatní i chodníky?" řekl Pavel Pujman.

Primátor však v zaparkování návštěv nevidí problém. „Myslím, že to auto je komfort a samozřejmě je potřeba počítat s tím, že pokud mám komfort, tak za něj musím svým způsobem zaplatit. To znamená, postavit ho tam, kde je placené parkoviště. Bráníme se tak také garážování aut ve veřejném prostoru. Jestliže přijede návštěva, buď místo najde, a když ne, zaparkuje a přestoupí na městskou hromadnou dopravu či dojde pěšky. Takové jsou i zkušenosti z hlavního města," sdělil Vymazal.

Podle něj dochází na Jihlavskou radnici na nové rezidenční karty daleko více ohlasů kladných než záporných. Primátor vidí budoucnost parkování ve městě v tom, že se budou stavět podzemní nebo nadzemní parkoviště. „Přece nebudeme bourat domy kvůli tomu, aby tam byla auta," uzavřel celou věc Vymazal.

ZUZANA MUSILOVÁ