Tamní studenti trénují jízdu přeplněnými ulicemi v doslova přepůleném policejním voze s majákem. Podle ředitele Zdeňka Sadeckého jsou jedinou školou v republice, která má tento přístroj, jehož vývoj trval dva roky, k dispozici. Jak jízda v něm vypadá, kdo ho bude využívat nebo jaké výsledky si od něho slibují, řekl ředitel školy v rozhovoru pro Deník.

V čem se jízda na tomto trenažéru liší od ostatních jemu podobných zařízení, jež jsou využívány například i v autoškolách?
Řidiči, kteří se na tomto trenažéru budou učit, se dostanou do nebezpečných situací, jež budou muset vyřešit. Například se budou se zapnutou světelnou i zvukovou signalizací blížit k přechodu pro chodce. A i když jim většina z lidí dá přednost, jeden člověk se sluchátky v uších jim vběhne do cesty. Není to jako v autoškole, kde se na trenažéru učí člověk základním věcem – řazení či jak udržet vůz na komunikaci. Tady jde o to, aby si řidiči, ať už z řad policistů, záchranářů či hasičů, dokázali poradit s nezvyklými situacemi, do nichž se mohou při cestě k případům dostat.

Jak bude jízda na novém trenažéru vypadat?
Řidič si sedne do vozu a před ním se bude na plátně promítat určitá situace. Ať už to bude projíždění křižovatkou, či jízda po dálnici. Vypadá to jako počítačová hra.

Situace, které budete řidičům při jízdě na trenažéru promítat, jsou smyšlené, nebo se opravdu někdy staly?
Jsou to situace, k nimž v minulosti došlo. Je jich celkem padesát, naprogramováno jich je ale zatím pouze deset. Jde například o situaci na křižovatce. I když vozy s majákem mají právo přednosti v jízdě, ne každý to respektuje. Stává se i to, že ne všichni řidiči takové auto zaregistrují. Může se tak stát, že někdo nedává pozor nebo má nahlas rádio a vjede do jízdní dráhy například policistům, kteří na červenou projíždí křižovatkou, protože spěchají k dopravní nehodě.

Co si od tohoto zařízení slibujete?
Chceme, aby se naši studenti naučili, jak reagovat v neobvyklých situacích. I když mají na křižovatce přednost v jízdě, nemohou ji jen tak projet na plný plyn. Musí sledovat spoustu věcí, aby nedošlo k nehodě, když jim do cesty vjede člověk, který je přehlédne. Chceme tím snížit počty karambolů při jízdě k zákrokům. Nejen že při nehodách dochází ke škodě na majetku, nebo dokonce ke zraněním, ale lidé, kteří pak potřebují od policistů pomoc, se jich nedočkají.

Komu bude trenažér sloužit?
Přednost budou mít samozřejmě studenti naší školy. Určitě se ale nebráníme spolupráci i s jinými složkami integrovaného záchranného systému. Zájem už mají například hasiči. Oslovila nás také celní správa. Samozřejmě budeme rádi spolupracovat i se záchranáři, pokud budou chtít.

Kdy začnou kurzy na novém trenažéru?

Letos na podzim. V současné době totiž učebnu, v níž bude trenažér umístěn, rekonstruujeme. Navíc musíme doprogramovat zbývající situace. Někteří studenti už ale měli tu možnost a nový trenažér si vyzkoušeli.