Některé obchody hlásí slevy až 70 procent.

„Povánoční akce využívají nejen zákazníci, kterým záleží na co nejnižší ceně. V posledních letech se stává trendem nadělit k Vánocům peníze v hotovosti nebo dárkové poukázky. Právě ty může obdarovaný nejvýhodněji využít v období povánočních slev a výprodejů,“ řekl ředitel marketingu obchodního řetězce Tesco Michal Štádler.

„Ačkoliv slevy potrvají po celý leden, zákazníci by vzhledem k tomu, že se jedná o výprodeje, neměli s nákupem vybraného zlevněného zboží dlouho váhat,“ dodal.

Do Tesca na nákupy proto přišla i Michaela Zdeňková. „Vybrala jsem si zde halenku. Původně stála skoro pět set, nyní se dá koupit za polovinu,“ vyčíslila.

Lidé mohou nejvíce ušetřit při nákupu zimního oblečení a obuvi, hraček, elektroniky, sportovních potřeb nebo kosmetiky.

Ceny sezonního zboží snížily i prodejny oděvů vobchodně­zábavním centru City Park Jihlava. Plný zákazníků byl v sobotu dopoledne i jeden z mnoha obchodů s oblečením, které v nákupním centru jsou.

Dlouhé fronty

„Situace první otevírací den po Vánocích byla opravdu kritická. Fronty se nám před obchodem tvořily už půl hodiny před otevíračkou. Lidé byli jako kobylky a nakupovali samozřejmě hlavně oblečení ve slevě. Jedna paní udělala tržbu dokonce 14 tisíc. Kdyby nakupovala před slevou, zaplatila by okolo 28 tisíc,“ popsala situaci prodavačka obchodu.

Pro bundu na hory do jihlavského obchodně­zábavního centra vyrazila s celou rodinou i Jana Rousková. „Doufám, že se mi podaří koupit nějakou za slušné peníze. Původně jsem si ji chtěla koupit už pod stromeček, ale rozmyslela jsem si to. Když budu mít štěstí, mohla bych ji nyní pořídit i o tisíc korun levněji,“ plánovala si mladá žena.

Obchodníci si proto mnou ruce. „Zákazníci nakupují úplně všechno. Skoro je nestačíme ani obsluhovat,“ řekla jedna z prodavaček v obchodním centru, která si ale nepřála uveřejnit své jméno. Využít slev mohou lidé i při přípravě silvestrovských oslav a večírků.

Jeden z velkých obchodních řetězců nabízí desítky delikates, jako jsou uzeniny, sýry, mořské plody a různé pochoutky na party, za zvýhodněnou cenu. Zákazníci mohou ušetřit zhruba čtyřicet procent.

Až polovinu původní ceny mohou lidé ušetřit rovněž na vybraném alkoholu. Jeho prodej je v prosinci každoročně až třikrát vyšší než jindy.
Tradičně nejoblíbenější jsou šumivá vína, stálicemi jsou pak české lihoviny jako rum či becherovka a samozřejmě také pivo.