Je jasné, že ceny benzinu a nafty se napříč republikou různí často i o několik korun. Obecně lze říct, že čím blíže jsou motoristé k Praze, tím více platí, obzvláště pak u dálnic. Řečí statistik je pak třeba nafta aktuálně zrovna na Vysočině nejdražší hned po hlavním městě a také ceny benzínu jsou v kraji nad republikovým průměrem.

Důvodem je dálnice. „Průměrné ceny pohonných hmot na Vysočině zvyšuje fakt, že krajem prochází dálnice D1. Kolem dálnic jsou ceny pohonných hmot zpravidla vyšší,“ odpověděl na dotaz Deníku ekonom Lukáš Kovanda s tím, že mezi Prahou a Brnem často jezdí lidé, kteří mají vyšší příjem a nehledí na každou korunu, stejně tak jako řidiči firemních vozů. U dálnice mají navíc čerpací stanice často firmy s věrnostními programy, takže motoristé mají reálně cenu o něco nižší.

S tím, že by se benzin a nafta na Vysočině prodávaly dráž pak nesouhlasí Václav Koukolíček z oddělení komunikace v Tescu. „V Jihlavě jsou ceny nižší ve srovnání se zbytkem ČR, je to z pohledů prodejů slabší lokalita a zákazníci jsou více citliví na cenu než v jiných částech republiky,“ vysvětlil.

Ministerstvo ceny nereguluje
Ministerstvo financí ČR pouze připomíná, že ceny pohonných hmot už více než dvacet let nejsou regulovány. „V této oblasti funguje dostatečná konkurence prodejců a při prodeji pohonných hmot se spotřebitelům uplatňují tržní ceny, jejichž výši ovlivňuje nabídka a poptávka na trhu,“ podotkla Anna Fuksová z tiskového oddělení.

Další řetězce svojí cenovou politiku nekomentují. „Ceny paliv se stanovují s ohledem na aktuální tržní ceny a poptávku. K jejich úpravě může docházet na jednotlivých čerpacích stanicích i několikrát během dne,“ sdělila Aleksandra Bagirov ze zákaznického servisu Shellu a například Tomáš Weiss zastupující společnost MOL ČR zmínil i hrozící postih ze strany Antimonopolního úřadu v případě zveřejňování či komentování cenové politiky na jednotlivých stanicích.

V krajském městě Vysočiny pak lze tankovat také v areálu Dopravního podniku města Jihlavy, kde je nyní nafta za rovných třicet korun za litr a CNG za 25,90. „Konkurence má ceny nafty v Jihlavě v rozpětí 28,90 až 31,90 korun za litr, cena CNG je 27,10 korun,“ porovnal technický náměstek Jaroslav Šetek. Naprostou většinu paliva však přesto spotřebují vozy MHD.

V Jihlavě, v Třebíči a v Humpolci pak má veřejné čerpací stanice ICOM transport. Nabízí všechny druhy pohonných hmot a lidé této možnosti využívají. „Zájem o pohonné hmoty na naší čerpací stanici je veliký. Zákazníci vnímají kvalitu,“ řekl Petr Král z firmy ICOM transport.

S časem dovolených Češi přemítají, jestli natankovat doma nebo za hranicemi. Ve většině případů je lepší natankovat v Česku. Podle údajů Evropské komise bylo v červnu totiž Česko osmou nejlevnější zemí u benzínu a jedenáctou u nafty.

V oblíbených destinacích je pak palivo výrazně dražší než v Česku, například v Chorvatsku je cena benzin o téměř tři koruny vyšší a v Itálii o více než osm korun. „Vyplatí se dotankovat už v průběhu cesty, protože v Rakousku, Maďarsku nebo Slovinsku jsou ceny srovnatelné s Českem, někdy i nižší,“ poradil Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. V dojezdové vzdálenosti od Česka pak mají nejlevnější pohonné hmoty Bulharsko a Polsko.

Ekonom Lukáš Kovanda očekává další pokles cen pohonných hmot v Česku i v dovolenkových destinacích. Je to důsledek propadu cen na světovém trhu. „Na řadě míst letos čeští řidiči v přepočtu do korun podle dat Evropské komise zaplatí méně než loni,“ uvedl.