Byla sobota 12. září, krátce po čtvrté hodině odpoledne, když začal na nebi nad letištěm v Henčově, místní části Jihlavy, opisovat se svým upraveným speciálním letadlem neuvěřitelné tvary český letecký akrobat Martin Šonka. Při jeho představení celé letiště ztichlo, jen občas se ozvaly obdivné vzdechy.

„To snad není možné, co s tím letadlem ve vzduchu dokáže. Točí se tam, jako by to byla ta nejjednodušší věc na světě," uznale poznamenal jeden z návštěvníků. „Dědo, kdy už si půjdeme pro podpis?" žadonilo dítě, když český akrobat přistál bezpečně na travnaté ploše a směřoval k hangáru natankovat palivo. Když si potom pilot sám natankoval a ještě se přitom stihl fotit s dětmi, přítomní pánové jenom uznali, že je to borec, který si na nic nehraje.

Organizátoři 26. ročníku Horáckého leteckého dne (HLD) moc dobře ví, proč dávají Šonku téměř na konec celého dvouhodinového leteckého programu horáckého dne. Diváky táhne. Martin Šonka je totiž pilotem světové série Red Bull Air Race, je mistrem Evropy a vicemistrem světa v letecké akrobacii kategorie unlimited – freestyle. V neděli své představení zopakoval podruhé, přičemž na sebe opět přitáhl pozornost. „Právě se na něj dívám a má kolem sebe tak stovku lidí a podepisuje se," referoval včera po skončení hlavního leteckého programu Lubomír Navrátil, hlavní organizátor dvoudenního leteckého dne z Aeroklubu Jihlava.

Kromě Šonky se divákům tajil dech i při jiných ukázkách. Krátce po třetí hodině zaburácely celkem třikrát nad letištěm dva armádní gripeny. Po tříminutovém přeletu se gripeny vrátily zpět na základnu v Čáslavi. Dostat letouny na letecký den není jednoduché. Hlavní organizátor z Aeroklubu Jihlava Lubomír Navrátil potvrdil, že záleží pouze na ministru obrany, zda přelet letounů schválí. „Už podruhé za sebou ministr obrany Martin Stropnický gripeny schválil. Jsme za to rádi," dodal Navrátil.

V programu nechyběla například ani skupinová akrobacie na otevřených padácích. Tato disciplína byla před revolucí zakázaná, ale po roce 1990 se otevřely dveře na Západ, kde se tato disciplína provozovala. Uchvátila také Zdeňka Chylíka, parašutistu z Krnova, který ji společně se svými kolegy na leteckém dni předvedl. „Při seskoku se používají speciální padáky a spočívá to v tom, že se držíte nohama za šňůry dalšího parašutisty," vysvětlil Chylík s tím, že na nebi potom tvoří jakési obrazce. Za sebou má dva tisíce seskoků, při kterých zažil i perné chvíle. V takových chvílích speciální padák odhazuje a na řadu přichází záložní padák.

Zatímco v sobotním programu se parašutisté předvedli v plné parádě, kvůli nedělnímu větru se z nebe pustit nemohli.