To je situace, kterou dobře zná i Martin Nováček, který tudy v pátek odpoledne pravidelně projíždí. Pracuje totiž na náměstí a poblíž něj má parkovací stání. Vyjet v pátek odpoledne z náměstí je podle něj jen pro otrlé. „A ono vlastně nejde jenom o pátek. Když lidé jedou z práce, je to tu každý den. Mělo by se to nějak vyřešit. Kolikrát se mi stalo, že mi auto nedalo přednost. Než se dostanu na křižovatku s Hradební ulicí, strávím tady někdy i desítky minut," popsal své zkušenosti Nováček.

Za nynější větší zmatky poblíž nejrušnější křižovatky ve městě zřejmě paradoxně může její rekonstrukce. Jihlavská radnice předpokládala, že po zmodernizování křižovatky, která se uskutečnila loni o prázdninách, průjezd aut křižovatkou stoupne o třicet procent. Odhady však byly mylné. Celkově se zde pohyb aut zvýšil o sto procent.

„Nárůst dopravy je zde velký. Řidiči jsou zřejmě s rekonstrukcí křižovatky spokojení, jinak by jezdili po obchvatu. Takhle to berou nejkratší trasou, nevadí jim počkat na dvě červené," domnívá se vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Ján Tinka s tím, že největší nárůst aut radnice zaznamenala ze silnice od Třebíče.

Po prázdninové modernizaci křižovatky trvalo ještě nějaký čas, než magistrát vychytal všechny mouchy a semafory na křižovatce co nejefektivněji nastavil. „V určitém úseku jsme například rušili jeden cyklus pro chodce, protože se tvořily obří fronty. Křižovatka má zkrátka určitou kapacitu, kterou za hodinu zvládne. Při takovém množství aut je to ale těžké," doplnil vedoucí odboru dopravy s tím, že křižovatku v tuto chvíli nelze efektivněji nastavit.

Podle něj by dalším řešením mohly být například stavební úpravy nebo úpravy průjezdů ulicemi kolem náměstí. Jenže situace kolem těchto změn je složitá. „Mohl by se například omezit vjezd na náměstí, ale jsou tam parkoviště. Koho na náměstí pustit a koho ne? Stává se, že návštěvník objede parkoviště na náměstí dvakrát třikrát, zjistí, že tam není místo, a tak zase uzoučkou ulicí vyjíždí zpět," řekl Tinka.

Další možností, jak ulehčit nejfrekventovanější křižovatce v Jihlavě, by mohl být umožněný průjezd náměstím, jenže to je také podle Tinky nemyslitelné. „V Křížové ulici jsme omezeni hlučností, to zkrátka nemůžeme," odůvodnil Tinka.

Se stavebními úpravami v blízkosti křižovatky by zase nesouhlasili památkáři. Řidičům tedy asi nezbývá nic jiného než se se situací smířit.