Na středeční prezentaci se zástupci Jihomoravského kraje novým autobusem projeli a byli seznámeni s technikou. Elektrohydraulické servořízení přitom umožňuje uspořit až osm a půl procenta pohonných hmot oproti vozu se spalovacím motorem. Využívá totiž energii uspořenou při brzdění. Přemění jí na elektřinu, kterou následně vozidlo využije k napájení pomocných zařízení nebo přímo pro vlastní pohon.

Hybridní autobus, který má kvůli bezpečnosti akumulátor na střeše, vyjde na šest a půl milionu korun. To je o milion a půl více než varianta se spalovacím motorem. Vyšší cena by se však měla vrátit v nižších nákladech na palivo. Cestující přitom pocítí větší komfort, autobus méně vibruje, rozjezd je více tichý a má plynulejší akceleraci. Čistě na baterii přitom autobus neujede nic, ta funguje jen ve spolupráci s motorem.

Ilustrační foto.
Aut pro úředníky na Vysočině bude méně. Může se to prodražit, varuje opozice

V Jihomoravském kraji bude od letošního podzimu jezdit 96 autobusů, z toho šest hybridních. „Roční nájezd se plánuje na téměř šest milionů kilometrů, čímž se Icom transport stane jedním z největších dopravců v Jihomoravském kraji,“ uvedla předsedkyně představenstva Icom transport Kateřina Kratochvílová s tím, že ICOM transport dodá 57 nových autobusů. Většinu tvoří autobusy značky Setra se spalovacím motorem, šest je hybridních značky Mercedes-Benz Citaro. Čtyři hybridní autobusy budou připravené pro oblast Boskovice a Blansko, dva pak pro Brno – Rosice. „Jsou úplně první v České republice,“ zdůraznila Kratochvílová.

Během představení vozů přišla samozřejmě řeč také na nové autobusy pro Kraj Vysočina. „Na Vysočině se hybridních autobusů nedočkáte,“ pokrčila rameny Kratochvílová. Icom transport se prý ve výběrovém řízení cenově umístil na prvním místě a pokud se nestane nic nestandardního, nasadí svůj vozový park. Jeho průměrné stáří je 3,9 let.