Milion a půl z městské kasy na rekonstrukci tramvaje, která v roce 1909 s velkou slávou zahajovala dějiny jihlavské městské hromadné dopravy, odsouhlasili v úterý jihlavští zastupitelé. Elektrická tramvaj by se po renovaci mohla do Jihlavy vrátit už za rok.

Tramvaj radnice za třicet tisíc korun koupila od Rudolfa Chromého ze Slavkova u Opavy. Tomu první jihlavská tramvaj stála na zahradě a sloužila jako seník. „Každý rok do tramvaje přišlo pár tun sena, to jsem měl pro králíky. Seno jsem tam vždycky pěkně nacpal a pak zase odebíral. Tramvaj měla tu výhodu, že jsem seno mohl přidávat z jedné strany, a z druhé, kde už bylo vyzrálé, zase brát. Jen vědět, kde je ta správná strana," popsal, k čemu první jihlavská tramvaj sloužila, Rudolf Chromý.

Netušil, že jde o takový skvost

Ten netušil, že mu na zahradě stojí takový skvost, i když po revoluci se o ni lidé začali zajímat. „Byli tady zájemci z Liberce, z Olomouce, z Brna, postupně jsem přicházel na to, že tramvaj má svoje. Velký zájem byl o tabulky, ale říkal jsem si, že si ji někdo vezme buď celou, nebo nic. Díky tomu se uchovala," popsal Chromý. Je tu ale ještě jedna věc, díky které tramvaj nezchátrala úplně. Rudolf Chromý ji zachránil tím, že na ni položil střechu. „Překryl jsem ji pálenou taškou," dodal.

Tramvaj, která byla vyrobená ve Štýrském Hradci, odkud se dostala do Jihlavy, pak do Opavy a nakonec na zahradu Rudolfa Chromého, v současné době čeká, až proběhne výběrové řízení na dodavatele renovace. Podle informací ze zastupitelstva města technický stav tramvaje odpovídá jejímu stáří a vyžaduje kompletní renovaci. Nicméně podle zkušeností z jiných měst jde v tomto případě o zachovalý kus. Odborným firmám se již podařilo obnovit vozy v daleko horším stavu.

Kde bude tramvaj stát, zatím není jasné. Nabízí se několik variant, jako nejpravděpodobnější se zatím jeví znovuotevřený most U Jánů. Do něj totiž město nechalo vsadit tramvajové koleje, které mají připomínat tramvajovou dopravu v Jihlavě, která zde byla od roku 1909 do roku 1948.

Tramvaj jako taková by byla atrakcí pro turisty i obyvatele města. Radnice uvažuje například o využití historického vozu jako sezonní turistické informační centrum. Most u Jánů by byl vhodný i v tom, že je zde možnost tramvaj nasvítit a sledovat bezpečnostní kamerou.

Na sociální síti Facebook se už na navrácení tramvaje do Jihlavy objevily první ohlasy. „Pokud by byla tramvaj vhodně využitá a umístěná jako například kavárna z tramvaje na Václavském náměstí v Praze, bylo by to jen ku prospěchu města," napsal například Ondřej Schober. Jeho nadšení nesdílí Robert Red: „V Jihlavě je spousta jiných důležitějších věcí, co je třeba, zrovna stará tramvaj k nim rozhodně nepatří."