V tunelu bude systém úsekového měření do konce května, pak se radnice rozhodne, co s ním dále. Mohou zůstat na stejném místě, nebo se přesunout. „Policie ČR vytipovala několik dalších míst, například Sokolovskou nebo Rantířovskou ulici při výjezdu z Jihlavy. Mezi možnými místy je i úsek dálnice D1 mezi Velkým Beranovem a Měřínem,“ poodhalila Hrdličková.

V tunelu řidiče hlídá stejný radar, který v létě měřil rychlost na dálnici. Za červen a červenec tam zaznamenal více než deset tisíc přestupků, které by mohly do městské kasy přinést až deset milionů. Investice do kamerového systému včetně softwaru, která byla 1,6 milionu, se tak městu vrátila.

Částka, která se radnici podařila vybrat na pokutách, se stále zvyšuje. K pondělnímu datu bylo zaplaceno 6 276 000 korun. „Tato částka se prostřednictvím odboru dopravy jihlavského magistrátu vrátí zpět do města, budou se z ní opravovat komunikace,“ řekla Hrdličková.

Přestože radnice očekávala, že zaplatí více řidičů, realita je jiná. „Určenou částku uhradí zhruba šedesát procent českých a čtyřicet procent zahraničních provozovatelů vozidel. Řidiči, kteří pokutu nezaplatili, spadnou do správního řízení,“ uvedla Hrdličková.

Ještě více se vybralo na pokutách z dálnice u Velkého Meziříčí. Tam se však měřilo déle – od dubna do srpna. „Vybralo se zhruba 39 milionů korun, částka by měla být použita především na zlepšení dopravní infrastruktury ve městě,“ uvedl starosta Josef Komínek. Ve Velkém Meziříčí se na základě výzvy již podařilo vybrat pokutu od zhruba pětaosmdesáti procent řidičů.

Starosta předpokládá, že se bude v měření na dálnici pokračovat i letos a to v období od poloviny června do konce prázdnin, kdy se bude opravovat most Vysočina. „Dle informací od Ředitelství silnic a dálnic by se letos mělo měřit na úseku dálnice D1 Velký Beranov – Měřín, kde budeme dostávat přestupky ze směru na Brno a také v úseku Velké Meziříčí východ – Velké Meziříčí západ,“ prozradil Komínek.

Dodržování nejvyšší povolené rychlosti pak není problémem jen pro Jihlavský tunel nebo pro dálnici. Při dotazu ne místo, kde dochází nejčastěji k překračování rychlosti na Vysočině, hovořila policejní mluvčí Dana Čírtková o silnici I/38, která vede z Havlíčkova Brodu do Jihlavy a dále do Želetavy. Problematická je také silnice II/405 z Jihlava do Brtnice, zejména obchvat obce Příseka a také komunikace II/602 mezi Jihlavou a Pelhřimovem. „Ale jsou i další místa jako je například dálniční přivaděč,“ dodala Čírtková.

Radary jsou raritou

Radar u Jihlavského tunelu je zatím spíše raritou. V dalších okresních městech na Vysočině totiž probíhá měření rychlosti pouze namátkově.

Třeba v Havlíčkově Brodě signalizuje měření rychlosti dopravní značení. Řidiče však městská policie měří jen namátkově. „Stacionární radary ani úsekové měření nejsou ve městě realizovány,“ potvrdil tajemník radnice Václav Stejskal. Na obchvatu města pak měření rychlosti probíhá výhradně v režii Policie ČR.

Podobně se i v Třebíči používají pouze informativní radary, které zaznamenávají jen statistiku průjezdů a rychlosti. „Aktuálně město o pořízení radarů, ať už pro úsekové nebo stacionární měření, neuvažuje,“ dodala mluvčí Irini Martakidisová.

K vyšší rychlosti svádí i silnice na kraji Pelhřimova ve směru od Jihlavy. Radar ale není třeba, stačí zpomalovací semafor. Radnice neuvažuje o instalaci radarů ani v jiných místech. „V současnosti dodržování rychlosti kontroluje Policie ČR,“ uvedla Andrea Unterfrancová z Městského úřadu v Pelhřimově.

Radary nejsou ani ve Žďáře nad Sázavou, městské policie či hlídky dopravního inspektorátu Policie ČR tam měří namátkově na místech určených státní policií. „Stacionární radary na katastru nejsou, ani se o nich neuvažuje, uzavřela marketingové referentka města Hana Vykoukalová.