Dávný plán se zatím nemůže měnit ve skutečnost.

Návrh byl z programu jednání stažen, krajská samospráva chce předlohu doplnit o některé důležité informace. Kraj navrhuje vytvořit společně se zástupci Jihlavy pracovní skupinu, která by předlohu dopracovala. „Chceme si vyjasnit majetkoprávní vztahy, které na letišti jsou. A jakým způsobem chce k záměru město vůbec přistupovat, zda bude investorem a zda má zájem v projektu pokračovat," poukázal na nejasnosti Vladimír Novotný, náměstek hejtmana Kraje Vysočina.

Novotný dodal, že kraj má na výstavbě zpevněné dráhy zájem a že se nezříká ani role spoluinvestora. Většina pozemků v areálu henčovského letiště je ovšem v majetku města, dalšími vlastníky nemovitostí jsou například Aeroklub Jihlava, menší vlastnický podíl drží stát.

Představitelé kraje chtějí vedle toho ještě prověřit, zda by se svými prostředky mohl kraj na financování výstavby ranveje podílet.

Zájem kraje na společném postupu má na jihlavské radnici podporu. „Důležité je, že jsou tady dva partneři, kteří mají vůli řešit výstavbu potřebné zpevněné dráhy na letišti. Pokud se podaří najít způsob, jak záměr kofinacovat, bylo by tady reálné řešení dostavby letiště," poznamenal jihlavský primátor Jaroslav Vymazal.

Výstavba ranveje přitom je nezbytným předpokladem dalšího rozvoje letiště. To by do budoucna mohlo rozšířit možnosti turistiky a cestovního ruchu, ale těžily by z toho i firmy a podnikatelé v regionu. „Kraj Vysočina je jediným krajem v republice, který letiště se zpevněnou dráhou nemá," připomněl Lubomír Navrátil, předseda Aeroklubu Jihlava.

Investice do nové ranveje je způsobem, jak tento nedostatek odstranit. „Taková investice by odstranila především časové omezení. V současnosti mohou některá letadla přistávat na stávající nezpevněné ploše pouze v letních měsících," přiblížil stávající podmínky pro využití henčovského letiště Navrátil.

Pro představu. Investice by umožnila, aby na letišti bez časového omezení přistávala letadla, která přepraví kolem 25 lidí. To je v současnosti možné pouze v některém období roku a týká se ohraničeného okruhu letadel.

První plány na letiště na okraji Jihlavy, které by bylo vybaveno zpevněnou ranvejí, jsou staré šest desetiletí. Reálné studie, které odpovídají současným požadavkům, vznikaly po roce 2000. Podle jedné takové studie se počítalo s investicí ve výši 300 až 400 milionů, nová ranvej by měla vyjít na 60 milionů korun.