A právě extrémní tranzit vytěženého dřeva z Vysočiny začal zajímat i sousední státy. Při setkání hejtmana Kraje Vysočina Vítězslava Schreka s rakouskou velvyslankyní J. E. Bettina Kirnbauer to bylo jedno z důležitých témat diskuse. „Rakousko řeší totožné problémy jako Česká republika, sucho a kůrovce. Není se proč divit, že především bezprostředně za hranicemi takto přetížené kamiony z Vysočiny nebudou budit příliš nadšení,“ konstatovala mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Kam ještě dřevo míří, je podle Evy Jouklové velmi těžké určit. „Jisté je, že většina dřeva vytěženého z této lokality putuje k našim partnerům, což jsou tuzemské firmy. Kam s ním kromě zmíněného Rakouska jezdí a jak s ním dál nakládají bohužel sami pořádně nevíme,“ přiznala mluvčí.

Na často extrémně přetížené kamiony si již několikrát posvítila vysočinská policie. Při poslední kontrole odhalila dvacet osm přestupků. „Svou jízdou často ohrožují plynulost a bezpečnost silničního provozu. Kromě přetěžování často mohou mít náklad chybně uložený, případně nedostatečně zajištěný,“ upřesnila policejní mluvčí Dana Čírtková.

Uložené pokuty v součtu přesáhly sto tisíc korun. „U sedmi řidičů policisté pokutovali, protože zjistili pochybení při vážení, a tři z nich se nechat zvážit úplně odmítli, takže v příkazním řízení dostali na místě pokutu ve výši třicet tisíc korun,“ dodala Čírtková.

Kraj Vysočina chce ve spolupráci s policií řešit přetížené kamiony pomocí rozšíření sítě kontrolních stanovišť. „V současnosti máme nějaká místa vytipovaná. Teď nebo v budoucnosti se na nich budou provádět rekonstrukce, a následně na nich bude možné vážit,“ nechal se slyšet náměstek hejtmana Miroslav Houška.

Standartní kontrola jednoho kamionu pak trvá zhruba tři čtvrtě hodiny. „Vážení probíhá takzvaně pro nápravách, kdy vozidlo najede na kontrolní váhy, dojde k zajištění vozidla klíny, odbrzdění, a výsledek se přenese pomocí kabelů do počítače,“ vysvětlil za jihlavskou dopravní policii Michal Ferbar.

Během tří let by takto mělo vzniknout až pět nových stanovišť, na kterých se budou kamiony kontrolovat. Obnova poškozených komunikací, za kterými mohou často stát právě lesáci vychází hejtmanství až na šest set milionů ročně.