„Nechápu to. Je to o deset tisíc korun více než obvykle. Přešla jsem k jinému dodavateli, ale měl být výhodnější.“

Důchodkyně přešla k firmě Bohemia Energy. Oslovil ji podomní prodejce, který dorazil do vesnice s nabídkou levnější dodávky plynu a elektřiny.
Prodejce dokonce svůj příchod nechal ohlásit starostkou v místním rozhlase.

„Bylo to v rozhlase, že přijdou lidé kvůli elektřině a plynu, ať si připravíme potřebné papíry. Tak jsem nevěděla a podepsala. Teď toho lituji,“ vyjádřila se pro Deník Miroslava Vomelová.

Se společností Bohemia Energy a podobnými menšími dodavateli energií má ne zrovna dobrou zkušenost už více lidí. Článků či odkazů na jejich postupy je plný internet.

Dealeři zákazníky nalákají na to, že budou mít nižší cenu, než platí u současného dodavatele. Přitom je neinformují například o tom, že musí zaplatit takzvaný aktivační poplatek nebo že jim hrozí několikatisícová pokuta při předčasném vypovězení smlouvy s dosavadním dodavatelem.

Podomní prodejci lákají především starší lidi a matky na mateřské. Lidé v důchodu totiž často náročným smlouvám a dokumentům nerozumí. Navíc jim prodejci ani neumožní podrobně si smlouvu prostudovat.

„Chtěla jsem si smlouvu důkladněji pročíst, ale dealer říkal, že si na podepsaný kontrakt počká,“ popsala Vomelová.

„Konkurenci se nebráníme, ale zákazník by měl mít možnost přečíst si obchodní podmínky. Konkurent to chce podepsat přímo na místě mezi dveřmi a nedá možnost podrobně se seznámit se smlouvou,“ vyjádřil se Vladimír Vácha, mluvčí konkurenční energetické společnosti.

Na chování dealerů Bohemia Energy a dalších dodavatelů si už řada lidí stěžovala na Energetickém regulačním úřadě (ERÚ) v Jihlavě.

„Stížností v této chvíli je více než sto, primárně vůči společnosti Bohemia Energy. Pár ještě vůči jiným firmám, ale to jsou jednotky případů,“ nechal se už v listopadu slyšet místopředseda ERÚ.

Deník se včera pokoušel zástupce Bohemia Energy kontaktovat, neúspěšně.

„Bohužel na nikoho z vedení vám kontakt nemohu dát,“ uvedl operátor infolinky Pavel Krajča.