Nová dvouproudá okružní křižovatka na Bradle, jak se křižovatce silnic druhých tříd ve směru z Jihlavy na Pelhřimov a Telč říká, budí mezi řidiči vášnivou debatu. Jedni novou křižovatku chválí, druzí zatracují. Stavební práce na ní mají oficiálně skončit k poslednímu září, od té doby bude křižovatka bez omezení plně v provozu. Řidiči si však už několik týdnů na provoz v dvouproudém „kruháči" zvykají.

Okružní křižovatka má tři výjezdy a vjezdy a každý směr má proto uvnitř vlastní proud. Řidiči už před křižovatkou na vodorovném i svislém dopravním značení vidí, do jakého pruhu v kruhovém objezdu se musí zařadit, aby neomezovali řidiče jedoucí v jiném směru.

V praxi je to asi tak, že když někdo najíždí do křižovatky ve směru od Jihlavy na Telč, najíždí si doleva a drží se ve vnitřním pruhu křižovatky. Ten, kdo míří na Pelhřimov, se drží v pravé části. Pro dvě osobní auta vedle sebe není dvouproudý provoz problémem, horší je však situace, když do křižovatky vjede například autobus a osobní auto.

Svou zkušenost s tím má Radek Pokorný, profesionální řidič autobusu. „Ve směru od Jihlavy na Pelhřimov si najedu do svého pruhu, ale když potřebuji vyjet, musím přejet přes čáru do druhého směru na Telč. Kdyby vedle mě jelo v tu chvíli auto, tak se tam nevejdeme," narazil na problém řidič Pokorný. Podle něj mohla být okružní křižovatka větší, anebo měla zůstat klasickým kruhovým objezdem bez dvou proudů. Se stejnou křižovatkou se prý na svých cestách snad ještě nesetkal. Podobně jako Deníkem další oslovení řidiči.

Kraj Vysočina vybral tuto konkrétní dvouproudou okružní křižovatku jako jednu z více variant přestavby. Obecně se však návrh na okružní křižovatku zrodil už dříve, kdy se jednalo o posouzení nehodových křižovatek na Vysočině. „Pokud vím, v kraji takováto křižovatka není. Něco podobného by snad mělo být v Brně," uvedla mluvčí kraje Eva Neuwirthová.

V současné chvíli je v místě křižovatky už kompletně dokončeno značení. Směry jsou zvýrazněné jak na silnici, tak na svislých značkách před křižovatkou. Rychlost na ní je omezena na padesát kilometrů v hodině. „V současné době se provádí úprava pozemku pod okružní křižovatkou mezi pelhřimovskou a kosteleckou větví. V těchto dnech se také pokládá asfaltová vrstva na kousku lesní cesty ve směru od Jihlavy na pravé straně," dodala Neuwirthová.

Někteří řidiči se obávají, že především v zimních měsících bude značení na silnici nečitelné, protože bude pod sněhem. Kraj Vysočina se však zmatků neobává. Už kvůli svislým dopravním značkám, které mají řidiče navést správným směrem, tak také s tím, že řidiči budou jezdit tak, jak bude prohrnuto. „Podobná situace nastává ve stoupacích pruzích, kdy se často prohrne pouze jeden pruh," dodala Neuwirthová. Modernizace křižovatky je součástí projektu za 173 milionů korun, který zahrnuje opravu asi sedmikilometrového úseku ve směru na Pelhřimov. Dotace od ROP Jihovýchod je ve výši 133 milionů korun.

IVA BÍNOVÁ