V Jihlavě sídlící podnik zajišťuje dotovanou osobní dopravu pro devět krajů. „Od žádného z nich nemáme s konečnou platností potvrzeno, že dostaneme peníze na úhradu zvýšených nákladů," řekl generální ředitel Zdeněk Kratochvíl.

Firma reagovala na nařízení vlády, která rozhodla, že od letošního ledna stoupnou minimální mzdy řidičů z původní minimální zaručené mzdy ve výši 80,50 koruny na 98,10 koruny za hodinu. Odměna za dobu čekání mezi spoji je nově devadesát procent hodinové sazby.

Kraj Vysočina už kvůli mzdám řidičů navýšil kapitolu dopravy o téměř pětatřicet milionů. „Stále platí, že dopis s žádostí o úhradu tohoto vládou schváleného navýšení leží předsedovi vlády na stole. Věříme, že kabinet se k tomu postaví čelem a nenechá dlouho finanční zátěž pouze na krajích," sdělil hejtman Vysočiny Jiří Běhounek (ČSSD).

Průměrný měsíční plat řidiče autobusové dopravy ve společnosti Icom transport byl v loňském roce 25 028 korun hrubého a diety činily 2 477 korun. Zároveň loni ve firmě výrazně navýšili proplácení doby čekání, což činilo průměrné zvýšení platu řidiče o třináct set korun. Během letošního roku stoupne základní hrubá mzda o zmiňovaných sedmnáct procent. Veřejnou dopravu zajišťuje v koncernu 1 080 řidičů.

PŘIPLATÍ I CESTUJÍCÍ

Růst platů se týkal i řidičů komerčních linek, tedy těch, které si neobjednává Kraj Vysočina na zajištění dopravní obslužnosti v regionu. „Nelze říct řidiči, teď jedeš Praha Brno, takže jedeš v jiném režimu za méně peněz," vysvětlila předsedkyně představenstva Icomu Kateřina Kratochvílová. Jízdné u těchto spojů proto podražilo asi o pět procent.

Pravidla v oceňování řidičů autobusové dopravy Kratochvíl kvituje. Chybí mu ale odměňování řidičů nákladní dopravy. „Došlo ke zprůhlednění trhu. Některé společnosti vyplácely řidičům minimální mzdu a zbytek dávaly z nezdaněných peněz. Firmy nejen šidily stát, ale i díky nižším nákladům na mzdy měly konkurenční výhodu," dodal Kratochvíl.

Do koncernu Icom patří devět firem. Společnost provozuje osm set autobusů a tři sta vozidel v nákladní dopravě. Zaměstnává dohromady asi osmnáct set lidí, z toho čtrnáct stovek řidičů. Zajímavostí je, že z tohoto počtu řídí autobusy či kamiony asi čtyřicet žen. Loňský obrat koncernu byl tři a půl miliardy korun.