Řidiči autobusů jihlavské společnosti ICOM transport možná budou stávkovat. Vedení firmy jim totiž chce měsíčně snížit plat o čtyři tisíce korun.

Důvodem, proč k tomu podle firmy musí dojít, je neúnosná ekonomická situace, neustálé navyšování nákladů a hlavně neochota Kraje Vysočina uhradit společnosti ztráty v řádech desítek milionů korun a zároveň navýšit dotace pro dopravce. Kraj se ale brání tím, že ICOMu vždy proplatil všechny faktury 
v rámci uzavřených oboustranných smluv a firma tyto konkrétní peníze požaduje nad rámec všech dohod.

„Vstoupili jsme do stávkové pohotovosti, protože takové radikální snížení platů znamená velkou hrozbu pro zaměstnance, kteří splácí hypotéky a mají další vysoké životní výdaje. Pro někoho, kdo má třináct tisíc korun čistého, to znamená, že se dostane na hranici životního minima. Konkrétní kroky, jak budeme postupovat, ještě musíme zvážit," nastínil předseda odborové organizace ICOM transport Jiří Punčochář s tím, že někteří řidiči zvažují odchod z firmy. Podle jednoho z řidičů, který si nepřál uvést své jméno, se zaměstnanci stali rukojmími při neúspěšných jednáních, která jejich zaměstnavatel nyní vede s krajským úřadem.

Společnost ICOM transport vidí jednoznačnou vinu na straně kraje. Ten podle ní jako objednatel dlouhodobě nehradí nekryté náklady v rámci takzvané prokazatelné ztráty. „Kraj Vysočina je tyto nekryté náklady, které vznikají zejména kvůli navyšování ceny nafty, povinen hradit ze zákona. I když si je kraj dobře vědom nárůstu našich nákladů, odmítá uhradit prokazatelnou ztrátu za loňský i letošní rok," uvedla jednatelka společnosti ICOM transport Kateřina Kratochvílová.

Podle vyjádření krajského úřadu ale společnost požaduje něco, na co nemá nárok. „Všechny faktury tohoto dopravce vždy byly a jsou krajem v souladu s platnou smlouvou proplaceny. Jenže ICOM transport po nás chce navýšení dotací za službu ve veřejné linkové osobní dopravě nad rámec platné a akceptované smlouvy," uvedl radní Kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD). Ve smlouvách, které platí do roku 2019, se každý rok doplňují na základně oboustranné dohody pouze údaje stanovující rozsah objednané služby a maximální celková smluvní částka za službu. Pokud vše ICOM transport pokaždé podepsal, musel se všemi podmínkami souhlasit.

„Částka, o kterou ICOMu jde, je rozdíl mezi cenou, která je stanovena smlouvou, a mezi návrhem, který si společnost určila ještě v době před podpisem smlouvy," vysvětlil Joukl s tím, že kraj na základě smluv pokryje všem dopravcům náklady za jeden ujetý kilometr do výše 29 korun včetně, 
a ICOM transport před podpisem došel k částce 31,80 koruny za kilometr.

ICOM transport letos od kraje dostane 83,7 milionu korun. Mezi všechny dopravní společnosti bude rozděleno čtvrt miliardy korun. Maximální cena 29 korun za kilometr je částka, kterou je kraj 
ze svých prostředků schopen dopravcům dotovat.

Snížení mzdových nákladů je podle vyjádření Kratochvílové posledním možným krokem, ke kterému museli přistoupit. „Naše společnost vyvíjí veškeré úsilí vedoucí 
k úsporným opatřením, aby byla prokazatelná ztráta co nejvíce snížena. V roce 2011 jsme vyplacené mzdové prostředky nesnížili, letos již však není únosné, aby naše společnosti nesly náklady v řádech desítek milionů korun, které má dle zákona nést kraj jako objednatel dopravy," uvedla Kratochvílová.

Stávková pohotovost byla odboráři vyvolána v době, kdy stále probíhají jednání mezi ICOMem a Krajem Vysočina. Další jednání by se mělo uskutečnit v pondělí 10. září.

ZUZANA MUSILOVÁ