Montessori mateřská škola tam funguje již rok, od září se spustí provoz i montessori základní školy. Nedělního programu se zúčastnila také Helena Sedláčková z Jihlavy se synem Jirkou a dcerou Maruškou.

„Syn sem chodil do školky, bude pokračovat i ve škole. Dceru také od září dám sem do školky. Mám velmi dobré zkušenosti. Syn, který je pořád v pohybu, se hodně zklidnil a naučil se soustředit. Přišli jsme na to, že montessori pedagogický přístup mu bude vyhovovat více než ten klasický. Děti jsou tu vedeny k samostatnosti, to velmi oceňuji," řekla Sedláčková.

Mateřinku nyní navštěvuje necelých čtyřicet dětí, její kapacita je kolem padesáti míst. Základní škola má zatím přes dvacet žáčků, několik volných míst zbývá ještě pro druháky a třeťáky. „Kapacita školy je sice padesát míst, ale zatím ji chceme mít zaplněnou jen zhruba z poloviny. Zatím máme jen první až třetí ročník, ale časem tu bude i čtvrtý a pátý ročník," uvedla vedoucí školky Jana Kelisová.

Do škol se v neděli přišli podívat jak rodiče, jejichž děti tam chodí, tak i noví zájemci. „Jsme alternativní školka, takže máme skupinu rodičů, kteří toto vítají a jejichž děti sem chodí. Pak jsou také rodiče, kteří si školku vyzkouší, ale pak se rozhodnou pro tu klasickou," doplnila Kelisová s tím, že soukromá škola vybírá školné ve výši 2 000 korun na měsíc.

Pedagogové i rodiče se nyní připravují na zahájení provozu montessori základní školy, která bude první na Vysočině. „Rodiče připravují už půl roku pomůcky, pomáhají se zařizováním, stěhování a podobně," dodala vedoucí.

Montessori pedagogika je založena na tom, že se spolu učí žáci různého věku. Děti pracují ve skupinkách i samy. Pokud je třeba, učitel se jim věnuje individuálně. „Klasické vyučování, kdy je čas odměřen na hodiny a děti sedí v lavicích, u nás nenajdete. Když se spolu učí mladší a starší děti, přirozeně spolu spolupracují a nesoupeří, jak to bývá zvykem u stejně starých žáků. Principy montessori pedagogiky jsou mnohem zábavnější, děti se učí rády," přiblížila základní principy fungování školy Kelisová.

Ve škole se učí v blocích a děti velkou část učiva jak ve školce, tak ve škole probírají na didaktických montessori pomůckách. „Na každý učební jev existuje speciální pomůcka, pomůcky tu máme od těch jednoduchých až po složitější. Dítě si určí, co bude ve škole dělat, samo si třeba může vybrat pomůcky, a pracovat s ní podle potřeby. Když si neví s něčím rady, vyhledá pomoc učitele," zmínila Kelisová. Děti ale zároveň musí dodržovat určitá pravidla. „Je v tom velký podíl svobody a možnosti volby dětí, ale zároveň velký podíl zodpovědnosti za sebe i za své okolí," uzavřela Kelisová.

ZUZANA MUSILOVÁ