Jeden příklad za všechny. Centrum pomohlo ženě, kterou využíval její synovec a citově ji vydíral. „Klientka řešila situaci ohledně synovce, který se neustále dožadoval pomoci. Například žádal o peníze, jídlo nebo telefon. Pokud mu nevyhověla, tak ji citově vydíral a vyhrožoval sebevraždou," popsala jeden 
z případů Tereza Vágnerová, vedoucí Krizového centra Jihlava a zároveň sociální pracovnice.

Po několika konzultacích si klientka uvědomila, že už dále nebude tímto způsobem svému synovci pomáhat, protože ji to zatěžuje. Jeho navíc nic nenutilo, aby svou situaci vyřešil sám. Krizové centrum jí tedy pomohlo ujasnit si, co má 
v této situaci dělat. A právě opakované konzultace klientům pomáhají v rozhodování, jak nastalé svízelné situace řešit.

Naprostá většina z klientů dochází na konzultace opakovaně. „Kapacita je nastavena tak, že na den mám já i mé dvě kolegyně objednané ideálně čtyři klienty," uvedla pracovnice centra Tereza Vágnerová.

Objednání však není podmínkou k navštívení centra. „Krizové centrum je tu však od toho, aby pomohlo ihned. Často k nám přicházejí lidé, kteří nevědí, co bude zítra. Takže i mezi objednanými klienty najdeme prostor pro ty, kteří dorazí přímo z ulice," vyjádřila se Vágnerová.

V centru nejčastěji řeší vztahové potíže různých povah. Například mezigenerační soužití seniorů a jejich dětí nebo vnoučat. Škála problémů, se kterými klienti přicházejí, je široká. Rozvod, rozchod, sebepoškozování, sexuální zneužívání, depresivní stavy, dluhy, vážný úraz, trestní činnost, 
a mnohé další.

Krizové centrum spolupracuje s Oddělením sociálně-právní ochrany dětí, které spadá pod Odbor sociálních věcí města Jihlavy. „Oddělení je vděčné, že tady má službu, kterou může kontaktovat ihned. Ostatní odborníci na práci s dětmi mají dlouhé čekací doby, my dokážeme přijmout klienta hned nebo téměr vždy do čtyřiadvaceti hodin," uvedla Vágnerová.

Krizové centrum je prvním poskytovatelem krizové pomoci na Vysočině. Služby zprostředkovává zdarma a pokud si to klient přeje, tak také anonymně. V současné době službu zajišťuje třemi pracovníky, kteří pracují s klienty. Jde o psychologa, terapeuta a sociálního pracovníka. „Do budoucna bychom rádi ještě ve svém týmu přivítali právníka a také bychom chtěli otevřít ještě jednu terapeutickou místnost," doplnila k dalším plánům Vágnerová.

V případě, že by někdo chtěl využít služby centra, ale nenašel k tomu zatím odvahu, nemusí se podle vedoucí bát. „Kdo potřebuje pomoc, se na nás může kdykoli obrátit. Nemusí mít obavy. Nikoho nesoudíme a také chápeme, že je těžké se odhodlat přijít nebo zavolat," dodala závěrem Vágnerová.

HELGA MARTÍNKOVÁ