Hned dvě úseková měření plánují do konce roku zprovoznit v Novém Městě na Moravě. „Momentálně je vypsané výběrové řízení na dodavatele. Trochu se nám to zdrželo, ale myslím, že v průběhu léta bychom mohli mít vybráno tak, aby úsekové měření začalo nejpozději ve třetím čtvrtletí fungovat,“ sdělil novoměstský starosta Michal Šmarda.

Dopravní opatření, které má donutit řidiče sundat nohu z plynu, vznikne v Brněnské ulici v Novém Městě a v místní části Rokytno. „Jsou to dvě lokality, kde docházelo k překračování rychlosti nejčastěji. V budoucnu by mohlo úsekové měření vzniknout ještě v Pohledci nebo dalších ulicích ve městě. Počkáme na vyhodnocení, jak bude to bude fungovat,“ nastínil Šmarda.

Akce na jihavském polygonu byla zaměřená na začátečníky, kteří jsou nejrizikovější skupinou řidičů.
Start Driving: mladí řidiči se v Jihlavě učili krotit svá auta. Podívejte se

Zkušenosti s úsekovým měřením mají v Chotěboři. Jedno je přímo ve městě a druhé pak v místní části Bílek. „Považujeme to za nejlepší prostředek k dosažení dodržování maximální povolené rychlosti v obci. Občané si to velice pochvalují, protože skutečně došlo ke snížení rychlosti. Navíc je to milosrdné i vůči řidičům, protože když tam přeci jen vjedou trochu rychleji, tak ještě mají čas svou rychlost snížit, ne jako u radaru,“ podotkl starosta Chotěboře Tomáš Škaryd.

Ilustrační foto
Kalhov: Opilý cyklista havaroval, nadýchal přes dvě promile

Rychlá jízda společně s nevhodným způsobem řízení přitom patří mezi nejčastější přestupky. „Při každé dopravně bezpečnostní akci, kterou v kraji realizujeme, je vždy největší počet zjištěných přestupků překročení nejvyšší povolené rychlosti v obci a mimo obec, Tvoří to okolo osmdesáti procent z celkového počtu přestupků. Není to ale problém jen na Vysočině.,“ informovala policejní mluvčí Dana Čírtková.

Úsekové měření zvažují i v Jakubově na Třebíčsku, obcí totiž prochází frekventovaná silnice I/38, která spojuje Jihlavu s Moravskými Budějovicemi. „Spolupracujeme na tom s jednou firmou, která sídlí nedaleko obce. Bohužel u úsekového měření je velmi finančně náročná instalace, řádově jde o několik milionů. Řešíme, jak to financovat, protože z toho pak bude mít příjem obec, která bude pokuty vybírat,“ komentoval starosta Jakubova Miroslav Kabelka.

Na dálnici D2 u Lanžhota došlo k tragické nehodě. Řidič kamionu na místě zemřel
Děsivé záběry z kamery: takto smetl auto silničářů kamion, řidič na místě zemřel

U obce už funguje zpomalovací semafor. „V minulosti jsme na něj získali dotaci. Podle mě jde o účinné opatření. Řidiči se na ně naučili a ví, že pokud pojedou padesátkou, rozsvítí se jim zelená a nemusí dále brzdit,“ mínil Miroslav Kabelka.

Kvůli legislativní kličce se ale už nevydávají povolení pro umístění nových zpomalovacích semaforů. „Podle zákonů a vyhlášek totiž semafory slouží k řízení provozu na křižovatkách a přechodech, tedy samostatně osazené bez křižovatky nebo přechodu nejsou nově povolovány. Kdyby to šlo pořídilo bychom i druhý, ale vzhledem k legislativě to neprojde,“ vysvětlil jakubovský starosta.

 Úsekové měření na Vysočině 

- Funguje v Krátké Vsi na Havlíčkobrodsku, Chotěboři a místní části Bílku.

- Do konce roku začne fungovat v Novém Městě na Moravě a místní části Rokytno.

- Mohlo by v budoucnu vzniknout i v Jakubově u Moravských Budějovic.