Několik projednávání má za sebou nový územní plán Jihlavy. Více než tři roky trvalo, než se zastupitelům dostala na stůl nová podoba územního plánu, nejdůležitějšího dokumentu pro další rozvoj krajského města. Primátor Jihlavy Rudolf Chloupek věří, že v pondělí vše klapne a územní plán projde.
Ve stejný závěr doufají také lidé z městské části Sasov, kteří v posledních letech bojovali za to, aby jim přes údolí nevedlo přemostění. To mělo být součástí plánovaného vnitřního silničního okruhu města který nakonec skončil v územní rezervě.
„Pro nás je tento závěr příznivý z padesáti procent. Etapa vnitřního obchvatu, který vede ze Znojemské na Brtnickou, skončila v územní rezervě, takže se s tím v nejbližší době nepočítá. Pokud se tedy plán schválí v nynější podobě, tak jsme vybojovali dílčí úspěch," uvedla zmocněnkyně petičního výboru Zachraňte Sasovské údolí Marie Nováková.
Aktivita Sasovských vyvrcholila peticí, kterou zástupci předali městu už na jaře 2014. Včera však aktivisté donesli primátorovi poslední část s dalšími 464 podpisy. Celkem tedy petice proti přemostění Sasova čítá 1 819 podpisů.
„Zbylé podpisy jsme schraňovali více než tři čtvrtě roku a chtěli jsme je primátorovi předat těsně před tím, než se nový územní plán bude schvalovat. Mělo se tak dít už loni na podzim, ale nakonec se schvalování oddálilo až na únor," vysvětlila Nováková.
Dva mosty nebudou
Během setkání se primátor vyjádřil v tom smyslu, že město nikdy nemělo v úmyslu sasovské údolí zlikvidovat, ale chtělo vytvořit alternativu.
V současné době, kdy se navíc začíná hlasitě hovořit o tom, že chce Kraj Vysočina do tří let požádat o evropskou dotaci na jihovýchodní obchvat krajského města, je hrozba přemostění Sasova ještě menší. „Neuvažujeme o tom, že bychom v tomto případě stavěli dva mosty vedle sebe," vyjádřil se Chloupek.
Jihovýchodní obchvat krajského města by měl totiž navazovat na stávající část, která končí na Znojemské ulici. Odsud by měl vést dále přes lokalitu v Ráji, mostem přes Rančířov s vyústěním na křižovatce silnice II/405 u odbočky na Puklice. „Další část by vedla přes pole a vyústila by u nové zástavby v Heleníně. Zde by se jelo kousek po staré silnici k Novým Domkům, kde je v plánu obchvat Velkého Beranova," popsal primátor Chloupek.
Město Jihlava sehnalo souhlasná stanoviska s vnějším obchvatem od obcí Rančířov a Puklice, kterých se to kromě samotného krajského města dotýká. „V současné době Kraj Vysočina připravuje do krajského zastupitelstva změny v Zásadách územního rozvoje, dále bude zjišťovat majitele pozemků, s nimiž bude dělat smlouvy o výkupu. Zatím je to ve fázi studie, takže se bude připravovat projektová dokumentace," dodal Chloupek.
Kraj Vysočina se chystá vybrat firmu, která pro tuto stavbu za stovky milionů korun vypracuje projektovou dokumentaci potřebnou pro územní rozhodnutí.
Náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl (ČSSD) řekl, že obchvat Jihlavy považuje za jednu ze tří nejdůležitějších silničních staveb, na které by měl kraj kvůli jejich dopravnímu významu do tří let požádat o evropskou dotaci.
Dá se očekávat, že se proti vedení obchvatu postaví lidé z lokality v Ráji a Domky v jižní části města, kteří zde mají zahrady. Tudy jim totiž plánovaný obchvat má vést. „Pokud by mělo dojít na realizaci vnějšího obchvatu, tak chci, aby se předtím řádně zdůvodnilo, co opravdu přinese, a diskutovalo se o tom, jestli je opravdu potřeba," uvedl před rokem Leoš Ondra, který loni inicioval právě petici proti vedení vnějšího obchvatu.
Zda petiční aktivita pokračuje i nyní a lidé z této lokality hodlají s vedením obchvatu něco dělat, se teprve uvidí. Leoš Ondra měl včera vypnutý telefon.