Sto aut za jeden listopadový měsíc projede nejpopulárnější jihlavskou cyklostezkou u lávky za Vodním Rájem. Toto překvapivé číslo spočítal nový sčítač dopravy, který na cyklostezce stojí.
O osmdesáti procentech aut má jihlavská radnice přehled. Jedná se o auta Služeb města Jihlavy nebo Povodí Moravy, které se o cyklostezku starají. Jezdí tudy i auta policie, která stezku hlídá. Co ale na cyklostezce dělá zbylých dvacet procent aut, magistrát netuší.
„Dvacet procent průjezdů aut neumíme identifikovat, mohou to být ale i motorky a skútry. Nedovedu si vysvětlit, co tam auta mohou dělat. Není důvod si tudy nějak zkracovat cestu," řekl cyklokoordinátor Jihlavy Pavel Šťastný s tím, že radnice vyčká, jak se bude situace vyvíjet dál, a popřípadě navrhne vhodné opatření k zamezení vjezdu aut, která na cyklostezce nemají co dělat.
Jana Červinková, která se po této cyklostezce pohybuje téměř denně, tady auto zahlédla jednou. „Chodím sem jednak na brusle a každý den naproti podél řeky venčím psa. Jednou, mohlo být asi tak osm večer, jsem na cyklostezce auto zahlédla. Jednalo se o nějaké mladé kluky, kteří si sem zaparkovali, otevřeli dveře a nahlas pouštěli muziku," vzpomněla si Červinková.
Žádný z dalších chodců, které ve čtvrtek přímo na cyklostezce Deník oslovil, tady na auto nenarazil. K vozidlu na cyklostezce se však lidé vyjadřovali jasně. „Je to samozřejmě strašné, chodím sem s malým synem na odrážedle, kolikrát mám co dělat, aby stačil uhnout bruslaři, natož pak autu," řekla ve čtvrtek Hana Pospíšilová. Jihlavská radnice žádá svědky, kteří na cyklostezce uvidí auta, aby kontaktovali buď městskou policii, nebo přímo magistrát e-mailem na adresu cyklo@jihlava-city.cz.
Prvotním úkolem nového sčítače však není počítat auta, ale spíše cyklisty, bruslaře a pěší.
Kromě stovky aut za měsíc po nejpopulárnější jihlavské cyklostezce projde devět tisíc pěšáků a projede 4,5 tisíce cyklistů. „Sčítač nám ukáže data, díky kterým zjistíme, zda je na určitých trasách nárůst, nebo úbytek chodců či cyklistů, a díky tomu můžeme lépe plánovat a připravovat další projekty. Můžeme je zatraktivnit," řekl cyklokoordinátor.
Sčítač je možné přesunout a využít i k monitoringu jiných úseků. Rozezná, zda se po stezce pohybuje chodec, cyklista nebo automobil. U chodce a cyklisty dokonce umí určit, v jakém směru se pohybuje. Do kategorie chodci patří i in-line bruslaři a chodci s kočárkem. Senzory mají i jistá omezení. „Například pokud jdou dva a více chodců přímo vedle sebe, zařízení zaznamená průchod pouze jednoho chodce. Ale pro celkové statistiky to jsou nevýznamné odchylky," vysvětlil Šťastný.
Celkové náklady na sčítač se pohybují kolem dvou set tisíc korun. „Je to včetně instalace i softwaru, který k sčítači potřebujeme," dodal cyklokoordinátor. Jihlava se nechala inspirovat jinými městy, kde už sčítače fungují. „Můžeme data porovnávat i s nimi," uzavřel Šťastný.