Zahájení zkušebního provozu se předpokládá v polovině letošního roku, sdělil to František Koumar, ekonomický náměstek Dopravního podniku města Jihlavy. Vozy MHD pak budou městem projíždět rychleji a pro cestující by měly být atraktivnější. Projekt, který dotuje Evropská unie, bude podle údajů radnice stát 16 milionů korun.
„Tato preference bude samozřejmě na úkor dopravy individuální," podotkl Koumar. Systémy budou vybaveny všechny světelně řízené křižovatky, což je ve městě 15 míst. Systém bude umět upřednostnit pruh, ve kterém jede vůz MHD, anebo ho pozastavit v zastávce, pokud je cesta městem volná, aby mohli doběhnout cestující, kterým by jinak spoj ujel.
Obliba městských autobusů a trolejbusů v Jihlavě se mírně zvýšila už během loňska. Přepraveno bylo 13,77 milionu lidí, v meziročním porovnání o 246 tisíc více. Koumar tento růst přičítá hlavně navýšení bezplatné dopravy, což podle něj zřejmě souvisí se změnou metodiky evidence osob se zdravotním postižením. „Rok 2013 lze tedy spíše charakterizovat jako rok, kdy došlo k udržení počtu přepravených osob," řekl.
Loni také v jihlavské MHD přibylo cestujících, které revizoři přistihli bez jízdenky. V roce 2012 bylo černých pasažérů zaznamenáno 3 164, loni už 3 605. Pokud provinilec zaplatí pokutu hned, dá 700 korun. Při platbě do 15 dnů už platí 800 korun a po uplynutí této doby 1 500 korun.
Dopravní podnik provozuje 63 vozů MHD. Téměř všechny jsou bezbariérové. Bezbariérové nejsou pouze čtyři autobusy. „Jsou nasazovány na linky pouze výjimečně v případě poruch," podotkl náměstek.
Tržby z MHD loni činily 48 milionů korun. Magistrát její ztráty dotoval 57 miliony korun.