Dopravu na vytížené křižovatce u Tří věžiček už brzy budou řídit semafory. Ty by měly na tomto nebezpečném úseku výrazně snížit nehodovost.

V současné době jsou semafory ve zkušebním provozu. „Dodavatelská firma Patriot nyní sbírá data, a od pondělí 11. srpna již budou v normálním provozu," uvedl vedoucí odboru dopravy jihlavského magistrátu Ján Tinka.

Podle něj se nejdříve musí vytvořit časový plán, podle kterého se budou světla měnit. „Nejdelší dobu bude zelená ve směru, kterým jezdí nejvíce aut, tedy z Jihlavy na Havlíčkův Brod," dodal Tinka.

O nutném zvýšení bezpečnosti na této křižovatce se mluví již dlouhou dobu. V úvahu připadal také kruhový objezd. „Kruhový objezd by byl moc drahý, navíc je poblíž benzinová pumpa s nádržemi v podzemí. Nastaly by tedy velké technické komplikace, problémy by byly také s odkupem pozemků," informoval Tinka.

Od nového řešení křižovatky si řidiči slibují především zlepšení plynulosti provozu. „Auta z bočních směrů tady čekala i patnáct minut, než řidiči vůbec měli možnost vjet na hlavní silnici, nemluvě o kamionech," sdělil Tinka.

Společnost Jipocar, která u křižovatky sídlí, se do projektu aktivně zapojila. „Očekáváme zlepšení výjezdů hlavně z naší strany ve špičkách, kdy se mění směny, tudy zaměstnanci téměř nemají šanci projet. Zkrátka bude snad mnohem větší plynulost, nebude se už čekat půl hodiny, než se vjede na hlavní silnici," přiblížil ředitel Jipocaru Jiří Vybíhal.

Nově na zmiňované křižovatce přibude také přechod pro chodce, a to ve směru od exitu 112 ke Třem věžičkám.

„Člověk si bude moci zmáčknout tlačítko, tak aby mohl bezpečně přejít. Bude to chytrá technologie, která bude pouštět auta podle toho, jak se budou tvořit fronty," informoval Vybíhal.

Nově také vzniklo na křižovatce osvětlení a odbočovací pruhy. A to směrem od Červeného Kříže a Stříteže na Jihlavu. Ve směru od Jihlavy na Střítež byla křižovatka rovněž o něco rozšířena. Novinkou je také chodník směrem od Červeného Kříže ke Třem věžičkám.

Problém by mohl nastat u řidičů, kteří jsou zvyklí křižovatku projíždět velkou rychlostí. „Určité obavy s tím máme, ale o semaforech budou předem informovat dopravní značky. Navíc je zde již zkušební provoz, takže doufám, že si na novinku už všichni stihli zvyknout," vyvrátil obavy Tinka.

Náklady stavby se pohybují kolem 8,5 milionu korun. Jihlava do křižovatky investovala čtyři miliony korun, kraj Vysočina dva miliony a Střítež přes jeden milion korun. Zbylé náklady uhradí firmy z přilehlého okolí, jako je například Jipocar.

MARKÉTA JELÍNKOVÁ