Tam bylo solení zakázáno desítky let.

Solení má zelenou

Změnu vítají silničáři, ale nejvíc ji ocení podle ředitele krajské správy a údržby silnic Jana Míky řidiči. „V místech kolem Dušejova se stávalo často, že vozy s inertním posypem nebyly k ničemu, když škváru či písek zafoukal sníh a na povrchu namrzala ledovka hned po projetí sypače. Řidiči tam často vjížděli ze suché čisté vozovky na led či uježděný sníh. Byla tam řada nebezpečných míst, kde řidiči ledovku nezvládali,“ uvedl včera pro Deník ředitel Míka.

Podle policejní mluvčí Jany Kroutilové radikální změna v údržbě silnice zabrání v příštích letech řadě havárií a dopravních nehod. Krajský policejní dopravní inženýr Zbyněk Augustin označil za nejrizikovější úsek mezi Jihlavou a Pelhřimovem kus silnice mezi Hubenovem a Novým Hubenovem.

V zimě bývá v místě nehod jako máku

„Za poslední tři roky máme jen za zimu evidovaných v čtyřkilometrovém úseku dvanáct dopravních nehod. Při nich utrpělo šest osob lehká zranění a jedno těžké. Byly to případy řešené policií a daleko víc jich bylo nenahlášených. Řidiči to místo považují v zimě za opravdu nebezpečné,“ připustil dopravní inženýr.

Podle prvního muže krajské správy silnic změnu odstartovalo odvolání aktivisty za zlepšení životního prostředí.

„Stížnost se dostala až na ministerstvo životního prostředí a výsledkem je průlom. Nedávno jsme dostali rozhodnutí, že můžeme celý úsek solit, a to je pro nás i pro řidiče výhra,“ připustil ředitel Jan Míka.

Ředitel Vodárenské akciové společnosti Josef Pospíšil včera potvrdil, že chemický posyp v ochranném vodárenském pásmu neohrozí kvalitu surové ani pitné vody.

„Před Dušejovem ve směru od Jihlavy bývají v zimě závěje a ledovky. Jsme velmi rádi, že silničáři budou solit,“ shrnul dopravní inženýr.