Výtluky na frekventované silnici 1/38, kde denně projedou stovky kamionů, se během zimy staly doslova noční můrou některých obyvatel Stonařova. Ti si byli několikrát stěžovat i na obecním úřadě. Provizorní opravy těch nejhorších děr totiž pomohly jen na chvíli. Stonařovské výtluky čeká pořádná oprava na jaře.

„Nejvíce trpěli lidé, kteří bydlí u křižovatky na Pavlov. Co se výtluků týče, jde o nejhorší úsek v městysu. Kamiony, které do velkých děr vjely, způsobovaly velký hluk a otřesy, a lidé nemohli spát. Řešili jsme to se správcem komunikace Ředitelstvím sinic a dálnic (ŘSD), ti zjednali nápravu, ale bohužel vysprávka vydržela jenom chvíli a problémy tu byly nanovo," popsal celou situaci stonařovský starosta František Plavec s tím, že poslední oprava byla zatím úspěšná. „Byl použit vhodnější materiál. Díry se zatím neobnovily, na vysprávce se ale vytvořily koleje od kamionů," doplnil starosta.

Problémy ve Stonařově potvrdila i ředitelka vysočinského ŘSD Marie Tesařová. „Ano, nějaké stížnosti tam byly. Stonařovský úsek je obecně velmi problémový kvůli špatnému podloží. Na jaro chystáme vysprávky výtluků po celém vysočinském úseku 1/38, které provedeme teplou balenou směsí, tedy lepší technologií. Dočkají se i ve Stonařově," sdělila ředitelka vysočinského ŘSD Marie Tesařová.

Výtluky během zimy potrápily řidiče třeba také v sousedních Prostředkovicích nebo v Suché. Tam ale větší stížnosti obyvatel nezaznamenali. Na silnici 1/38 by bylo potřeba udělat i velkoplošné výspravy. Například se to týká úseku u Hladova, mezi křižovatkou Kasárna a Svojkovicemi a kopce u Želetavy.

„Zatím máme v těchto místech v plánu udělat diagnostický průzkum kvůli tomu, jaký typ výspravy zvolit. Kdy se budou opravy realizovat, se zatím neví. Uvidí se podle finančních prostředků. Velmi nás brzdí i složitější postupy při správním řízení, včetně výběrových řízení," doplnila Tesařová.

Silnice mezi Jihlavou a Znojmem se kompletně rekonstruovala před asi dvanácti lety. Poslední větší opravy se dělaly na podzim mezi Stonařovem a Suchou. „Nyní už se dá říci, že silnice je za hranicí životnosti. Je to vlivem velkého zatížení kamionovou dopravou. Běžně se životnost silnice pohybuje v rozmezí deset až osmnáct let," dodala ředitelka.

Pro letošní rok má vysočinské ŘSD v plánu větší opravy silnic na Třebíčsku, Pelhřimovsku a Havlíčkobrodsku. Na některé akce nyní probíhají výběrová řízení. Na velké opravy, včetně mostů, letos ŘSD dostalo 310 milionů korun. Na drobné vysprávky, zimní údržbu a běžnou letní údržbu má ŘSD k dispozici 132 milionů korun.

ZUZANA MUSILOVÁ