Rodiče se více zamýšlejí nad tím, kam své ratolesti pošlou po základní škole. Zda na maturitní obor, nebo na řemeslo. K takovému zamýšlení pomohly státní maturity, přesto by podle ředitelů škol mohlo být učňů více.
„Řekl bych, že to začalo fungovat. Když se žák na základní škole neučí nejlépe, rodiče radši zvolí cestu přes řemeslo. Máme ale také případy, kdy student nastoupí do maturitního ročníku, a když má na vysvědčení pětky, rodiče zjistí, že je to hodně riskantní, a přeřadí ho na řemeslo," popsal praxi na Střední škole stavební Jihlava její ředitel Pavel Toman.
Největší zájem na této škole je o řemeslný obor instalatér. Ten od září na stavební škole navštěvuje třicet nových studentů. Horší situace je však u střechových řemesel. „Letos jsme nemohli vůbec otevřít obor pokrývač, neměli jsme dostatek zájemců. Zedníků je asi devatenáct, hodně zanikají také dřevařská řemesla, vůbec jsme neotevřeli obor umělecký truhlář," shrnul Toman. Na klempíře se na jihlavskou stavební školu tento rok šlo učit celkem jedenáct chlapců. Tato škola je přitom jediná na Vysočině, která klempířinu vyučuje.
Jedním z jedenácti učňů, který do oboru klempíř letos nastoupil, je třeba Martin Líbal. „Na toto řemeslo jsem šel kvůli dědovi, ten ho taky dělá. Nechci sedět někde v kanceláři, navíc si myslím, že klempířů je málo. Když si mě někdo najme, budu mu umět pokrýt střechu, oplechovat komíny a okapy a tak dále," vyjádřil se budoucí klempíř.
Ze sedmdesáti letošních ma᠆turantů na stavební škole maturitu neudělali celkem dva studenti. „My jsme s tím, jak jsme dopadli, velmi spokojení. Je ovšem velký rozdíl mezi čtyřletými maturitními obory a dvouletou nástavbou. U nástavby jsou studijní předpoklady slabší, takže i výsledky u maturit jsou slabší. To je ale i v celorepublikovém měřítku," řekl Toman.
Nejobávanějším předmětem právě u nástavbových oborů bývá cizí jazyk. „Pokud pominu písemné práce, tak je nová maturita zaměřená především na konverzaci. Ta se dříve na školách moc neprocvičovala, tak teď to doháníme," řekla učitelka němčiny Střední školy stavební Jihlava Daniela Topičová.
Podle ní dělá dětem největší problémy dát v němčině dohromady souvislou větu, hledají vhodná slovíčka.
„Jazyk už si ale k maturitě většinou volí ti zkušenější, zbytek jde na matematiku, což je škoda, protože jazyk je potřeba," uzavřela učitelka.