Semafory už nezdržují dopravu mezi Jamným a Rytířskem. V úterý ve večerních hodinách zmizely a v úseku byl obnoven oboustranný provoz. Řidiči jedoucí po této trase už se tak nemusí obávat komplikací spojených s kyvadlovou dopravou, která fungovala v posledních týdnech v místě stavby obchvatu Jamného.

Tamní obyvatelé na stavbu obchvatu čekali dvacet let, až se díky němu sníží provoz v obci. Jsou tedy spokojeni, že se konečně začalo stavět, a vše probíhá bez problémů. „Bylo to nějakým způsobem diskutováno, ale bere se to tak, jak to je," odpověděl starosta obce Jiří Pejcha na otázku, zda byly nějaké stížnosti na dopravní omezení v místech, kde se obchvat bude napojovat na stávající silnici. „Po zprovoznění obchvatu dojde k maximálnímu snížení dopravy v obci," řekl již dříve starosta Jamného.

Ačkoliv se obyvatelé těší, až bude obchvat hotový, řidiči projíždějící po této trase z omezení nadšeni nebyli. Při svých cestách totiž museli počítat s několikaminutovým zpožděním při čekání na semaforu. Dopravní omezení tak pocítili hlavně lidé, kteří se na této silnici pohybovali pravidelně a několikrát denně. Na trase se naštěstí netvořily žádné delší kolony.

Momentálně by měla být silnice průjezdná bez omezení. Přesto je třeba, aby řidiči v úseku, kde se okolo silnice pohybují stavební vozy, projížděli se zvýšenou opatrností.

Se stavbou za více než sto milionů korun se začalo letos v květnu. Jak již dříve řekla mluvčí kraje Jitka Svatošová, stavba je naplánovaná na dva roky. Investorem projektu je Kraj Vysočina a náklady uhradí s pomocí evropské dotace. „Podle informací, která mám momentálně k dispozici, probíhá stavba obchvatu zatím dobře a v souladu s termínem," uvedl starosta obce Jamné.

Necelé dva kilometry dlouhý obchvat by měl pěti stům obyvatelům obce Jamné na Jihlavsku ulevit od husté dopravy, která tudy proudí na trase mezi Jihlavou a Žďárem nad Sázavou. V těsné blízkosti silnice nestojí jen rodinné domky, ale i kostel a základní škola. Situaci v obci nejvíce komplikují kamiony, které při uzavírkách na dálnici D1 mnohdy jezdí jeden za druhým, a v zimě občas zaplní celou náves, když nevyjedou kopec za obcí. Obchvat se měl původně stavět i kolem sousedního Rytířska. Ze stavby ale nakonec sešlo, protože kraj nezískal všechny potřebné pozemky. Majiteli vadilo kácení lesa a narušení ekosystému.

MARTINA MÁTLOVÁ + ČTK