Nejpozději do měsíce začne očekávaná přestavba vidlicové křižovatky silnic II/602 a II/406 ve směru z Jihlavy na Pelhřimov a Telč. Na frekventovaném místě vznikne okružní křižovatka se třemi rameny.

Kraj Vysočina předal minulý čtvrtek staveniště investorovi celé akce. Investice za 173 milionů korun kromě přestavby křižovatky počítá s modernizací silnice v celkové délce zhruba sedmi kilometrů ve směru od křižovatky na Pelhřimov. „Od minulého týdne se vyměřuje staveniště, abychom věděli, na jak velké ploše se budeme pohybovat. V tuto chvíli je také požádáno o stanovení dopravního značení a   omezení tak, aby se v místě dalo během úprav jezdit," potvrdila aktivní přípravné práce vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Kra-je Vysočina Hana Strnadová. Křižovatka bude v průběhu přestavby průjezdná po provizorní silnici, která v místech vznikne. V tuto chvíli se nepočítá s objízdnými trasami. „S úplnými uzavírkami zatím nepočítáme, ale na druhé straně je zcela nevylučuji. Krátkodobě si je průběh stavby může vyžádat," doplnila pro úplnost Strnadová.

Podle původních informací se počítalo s tím, že stavbaři na křižovatku začnou najíždět už v průběhu května. Zhruba dvouměsíční zpoždění prací prý ovšem nebude znamenat další omezení dopravy. „Na některých úsecích se práce pravděpodobně protáhnou do příštího roku, ale nebude to mít vliv na průjezdnost v zimě," zmírnila případné obavy řidičů vedoucí dopravního odboru. Od 1. listopadu, kdy na silnicích začíná zimní režim, musí být silnice připravena pro zimní údržbu. V zimě tak budou i tyto úseky plně průjezdné.

Stavba si vyžádá také nutné vegetační úpravy. K částečnému vykácení zeleně už došlo, vzrostlý strom uprostřed křižovatky tento proces teprve čeká. „Nevíme, kdy přesně dojde k jeho skácení, ale kvůli stavbě je nutné, aby šel k zemi," vysvětlila Strnadová, kterou mrzí, že strom nešlo povalit už v mimovegetačním období. Strom je totiž hodnocený jako pevná překážka a nelze ho na místě z bezpečnostních důvodů nechat. Za vykácené stromy a keře bude nařízena náhradní výsadba.

Nová okružní křižovatka pomůže zajistit větší bezpečnost dopravního provozu. Jak v minulosti potvrdili sami řidiči i policejní statistiky, tento úsek bývá často dějištěm dopravních nehod. „Křižovatka je netypická v tom, že hlavní směr dopravy je mezi Jihlavou a Pelhřimovem, ale podstatně vyšší dopravní vytížení je ve směru na Telč," přiblížila důležitou skutečnost Strnadová. S odborníky na dopravu i policií se proto Kraj Vysočina shodl v tom, že okružní křižovatka bude nejbezpečnějším řešením. „Nevím, zda okružní křižovatka bude nejlepší řešení, ale úpravu křižovatka potřebuje. Vždyť tam několik řidičů přišlo o život," myslí si profesionální řidič Jakub Bína, který tudy pravidelně projíždí.

Také podle policejních statistik je zřejmé, že jde o místo, kde si řidiči musí dávat velký pozor, aby se jim něco nestalo. Loňský rok z jejich pohledu nebyl tak tragický, ale v předešlých letech jsou statistiky tvrdší.

V roce 2011 se zde stalo sedm dopravních nehod a o rok dříve jich bylo šest, z toho jedna byla smrtelná. „Křižovatka je nepřehledná, a kdo ji pořádně nezná, tomu dělá problémy. Dost často se stává, že řidiči nedají přednost nebo auto nedobrzdí," sdělila už dříve mluvčí jihlavské policie Jana Kroutilová.

Součástí projektu za 173 milionů korun, který zmodernizuje zmiňovanou křižovatku, je také oprava silnice v celkové délce zhruba sedmi kilometrů ve směru od křižovatky na Pelhřimov. Kraj dostal na přestavbu křižovatky dotaci od Regionálního operačního programu Jihovýchod ve výši 133 milionů korun.

Stavbu budou realizovat firmy Swietelsky stavební s.r.o. a Metrostav a.s., které vystupují jako Sdružení Swietelsky + MTS, II/602 hr. kraje Pelhřimov.