V pátek přišly na řadu lípy a javory lemující silnici do Batelova, v sobotu zase ty směrem 
k Horní Cerekvi.

Do tohoto, v pořadí již sedmého natírání se pustili lidé ze spolku Arnika, ale 
i různí dobrovolníci z celého Česka. „Vždy nám pomáhají místní, silničáři, různé spolky i lidé, kteří si přijdou natřít takzvaně svůj strom. Letos se jich zapojilo kolem dvaceti. Využili jsme také dárcovské akce s názvem Plechovka pro alej, kde přispělo na tři sta dárců," řekla Marcela Klementová, vedoucí kampaně Zachraňme stromy ze spolku Arnika.

Důvod k natírání pruhů na stromy je prostý – zvýšení bezpečnosti. „Především chceme zvýšit takzvanou pasivní bezpečnost silničního provozu," popsala hlavní důvod Klementová. Silnice, kterou stromy lemují, je třetí třídy a provoz na ní není příliš frekventovaný, ale i tak má podle Arniky toto bezpečnostní opatření svůj význam.

„Alej je významným krajinným prvkem a pruhy jí pomohou jednak upozornit na význam alejí a také pomohou řidičům v orientaci, a to především ve tmě a za nepříznivých klimatických podmínek," doplnila Klementová.

Před samotným nástřikem se musel každý strom za pomoci kartáčů manuálně očistit od mechů, lišejníků, prachu i nejstarší vrstvy kůry, která by odpadla i s nátěrem. „Akce natírání stromu v aleji se většinou koná ve spolupráci s příslušnou správou silnic, které nám pomáhá s komunikací s dopravní policií, zajišťuje dopravní značení 
a také se postará o to, aby byly posečené příkopy 
a ze stromů odstraněny výmladky – bez jejich odstranění nemůžeme natírat. Letos se nám s nimi bohužel nepodařilo domluvit, takže si okolí stromů čistíme sami," popsala problémy Klementová

Použitá bílá barva, kterou se stromy natírají, vydrží nejméně tři roky a má minimální dopad na životní prostředí. „Barva má veškeré ekologické certifikáty. Její kvalitu každoročně kontrolujeme, před zahájením prvního nástřiku jsme si nechali udělat i podrobnější testy," uvedla vlastnosti barvy Marcela Klementová.
Alej je v péči dobrovolníků již několik let, ti také dosazují nové stromky. Rekonstrukcí prošla rovněž vozovka, takže po ní dnes mohou bez větších problémů projíždět autobusy, ale 
i zemědělské stroje.

MARKÉTA JELÍNKOVÁ