Po městě se přitom dá jezdit pod stovku. „Cena jízdy v Jihlavě začíná na devadesáti korunách. Důležité je zmínit, že naši zákazníci znají vždy konečnou cenu před objednáním a tuto cenu nelze změnit,“ sdělil Deníku Josef Rückl, generální manažer společnosti Bolt pro Českou republiku. To je výhoda, řada klientů taxislužeb zná situaci, kdy řidič musel například objíždět uzavřený úsek silnice a cena raketově rostla.

Začátek Boltu v Jihlavě byl dle manažera hladký a podle očekávání. Rostl počet jízd, partnerských řidičů i cestujících. To ostatně potvrzuje i situace v ulicích, auta s logem Bolt na boku jsou vidět stále častěji. „V Jihlavě teprve začínáme, ale jsme na dobré cestě k tomu, abychom měli krátké dojezdové časy jako ve větších městech, kde už fungujeme řadu let a kde dosahuje průměrný dojezdový čas tři až čtyři minuty,“ uvedl Rückl.


Nahrává se anketa ...

V horácké metropoli je dobře známé Taxi Pertlík. Účtuje si dvacet korun nástupní sazbu a třicet korun je jízdné po městě. Pokud je vzdálenost nad čtyřicet kilometrů, klesá cena o dvě koruny. Při čekání se platí pět korun za minutu. Obdobné ceny má Taxi Kašna, tam je ale ceník o něco složitější.Xanadu Taxi pak má třicet korun za kilometr s nástupní sazbou dvacet korun a možností svézt až sedm cestujících.

Konkurence v Jihlavě je však daleko větší. „Dopravní úřad magistrátu města Jihlavy eviduje 48 dopravců a 110 vozidel taxislužby dopravců, kteří mají v Jihlavě sídlo. Reálný počet aut v ulicích ale může být jiný, protože spousta dopravců působících v Jihlavě má sídlo v jiném městě – většinou Praha či Brno, stejně jako jihlavští dopravci mohou působit i jinde než v Jihlavě,“ sdělila Aneta Hrdličková z radnice.

Primátor Petr Ryška vidí taxíky jako vhodnou součást mixu městské mobility, uvítal by ale jednotný minimální standard, co se týká kvality. „Město do toho zatím nezasahuje a nechává to na tržní konkurenci, ale pokud se situace u některých provozovatelů nezlepší, bude možná potřeba zasáhnout,“ předeslal.

Někteří Jihlavané už taxíky neřeší, přesedli na sdílená kola. „Občas jdeme s kamarádkami na víno. Dříve jsem si pak volala taxík, teď to zvládnu na kole. Je to pár kilometrů a ještě nikdy jsem nebyla tak opilá, abych nedojela. Ale dechovou zkoušku bych v těch chvílích dělat nechtěla,“ smála se Kateřina, která z pochopitelných důvodů nechtěla uvést své příjmení. Redakce ho však zná.

Sdílená kola ani v budoucnosti sdílená auta však Ryška jako přímou konkurenci pro taxíky nevnímá. Jiné je to s přicházejícím Boltem. „S některými taxikáři jsme v kontaktu, takže známe jejich názory i obavy,“ sdělil primátor.

Že by ale klasické taxíky byly potřeba stále méně, až by se lidé obešli bez nich, si ale nemyslí. „Jen je otázka, v jaké podobě a v jaké kvalitě taxislužba bude, a to ukáže až čas,“ uzavřel Ryška.

Mohlo by vás zajímat: Horácká aréna roste před očima. Stěny už ční nad oplocením, střecha přijde

Horácká aréna v Jihlavě, červenec 2024. | Video: Deník/Martin Singr