Souprava s lokomotivou s typovým označením 213.901 na čele v sobotu vyjede na trať podle plánu. „Připravený program chceme dodržet tak, jak jsme ho naplánovali," řekl provozní ředitel Jindřichohradeckých místních drah (JHMD) Jan Hruška.
Právě JHMD zajišťují srpnové Léto s párou 2013 v Telči letos poprvé.
Podle Hrušky se s parním vlakem riziko vzniku požáru v přírodě nezvyšuje. Historická lokomotiva je pro provoz v jedenadvacátém století vybavena veškerými požárními atesty a protipožární technologií.
A praktické zkušenosti jednoznačně potvrzují, že od lokomotivy v přírodě zpravidla nehoří. „S historickými parními vlaky jezdíme na úzkokolejných tratích z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a do Kamenice nad Lipou a žádné problémy s požáry nemáme," zavzpomínal Hruška.
Jeho slova potvrdila i mluvčí vysočinských hasičů Petra Musilová. „Nepamatuji si, že by za posledních osm let došlo v souvislosti se sezonním provozováním parních vlaků k nějakému požáru, kde by musely zasahovat naše jednotky," řekla mluvčí.
Současně připomenula, že apel hasičů k veřejnosti, aby lidé nerozdělávali v přírodě ohně a dbali zvýšené opatrnosti, platí i pro provozovatele historických jízd vlaků s parními lokomotivami. „Lidi prosíme, aby byli opatrní, zveřejnili jsme doporučení. Zákaz rozdělávání ohňů v přírodě, který je v kompetenci hejtmana kraje, v současnosti ale vyhlášen není," zdůraznila Musilová.
Pokud by přece jen k zákazu jízd parních lokomotiv kraj sáhl, pak by organizátoři z JHMD hledali alternativní variantu. „Místo parních bychom nasadili motorové lokomotivy, program bychom rozhodně rušit nechtěli," vzkázal Hruška.
Léto s párou začne v sobotu v půl desáté, kdy vyjede historická souprava z Telče směrem na Dačice. Jezdit se bude po tři za sebou jdoucí víkendy a pak ještě 24. a 25. srpna. Na řadě zastávek je připraven doprovodný program.