Rizikovou situaci se podařilo vyřešit díky novému zálivu se zastávkami, vznikl na ploše mezi školami. To je jeden z projektů, se kterými se město přihlásilo do soutěže Stavba čtvrtstoletí. Telč se dále pochlubila spojením vlakového a autobusového nádraží, novými chodníky podél nejvytíženějších silnic ve městě a novými cyklostezkami a in-line stezkou.

Pod názvem Telč - bezpečná, bezbariérová a atraktivní Telčští chtěli ukázat, jak se jim povedlo zvýšit bezpečný pohyb lidí po městě. "Vybrali jsme projekty za posledních deset let, které zahrnují hromadnou dopravu, dopravu pro pěší a dopravu pro cyklisty. Jde o projekty za téměř 100 sto milionů korun.Snažili jsme se ukázat, jak to všechno na sebe logicky navazuje. A přestože jsme malé město, kde žije zhruba 5 500 obyvatel, umíme investovat do bezpečnosti. Někdy se zdá, že je to všechno samozřejmost, ale není vidět, co za úsilí za tím je. Myslíme si, že se to všechno povedlo,i po architektonické stránce,“ řekl Vladimír Švec z odboru rozvoje a investic telčského městského úřadu. A připomněl, že právě u zmiňovaného zálivu v Hradecké ulici se hned prokázalo, že tato úprava měla smysl.

„Autobusy zastavovaly hned u silnice. Děti přebíhaly a přecházely frekventovanou silnici do Jindřichova Hradce, kde je napadlo. Bylo štěstím, že se tam nikdy nikomu nic nestalo. Poté, co začal nový záliv fungovat, se situace v místě, kde se pohybuje velký počet lidí, zklidnila,“ dodal Švec.

V Telči si pochvalují i propojení vlakového a autobusového nádraží, které se přestěhovalo do sousedství železnice. Vznikl tak dopravní terminál, který lidem zajišťuje pohodlnější cestování. K větší bezpečnosti ve městě podle Švece přispěly i nové chodníky na Slavatovské, Hradecké nebo Štěpnické ulici podél frekventovaných silnic první a druhé třídy, ale i nově vybudované cyklostezky. Díky tomu všemu po městě vznikly bezbariérové trasy. Příkladem může být propojení čtvrti Štěpnice a sídliště Jana Žižky s Batelovskou ulicí, kde se nachází sportovní areál, domov pro seniory, Centrum excelence, volnočasový areál u Roštejnského rybníka i začátek oblíbené in-line stezky do Lipek.

„To napojení na část města, kam míří hodně Telčanů, nebylo vůbec dobré. Chyběl i přechod pro chodce na Jihlavské ulici, lidé chodili po cestičce na strmém břehu rybníčku, kde hrozil pád na silnici. Nová bezpečná cesta vznikla díky netradičnímu řešení, tedy lávce přes rybník Nadymák. Lidé se po nové trase pohodlně dostanou do práce i za zábavou,“ vysvětlil Švec.

Tím ale v Telči nekončí. Právě v Batelovské ulici chystají ještě jednu novinku, která potěší hlavně sportovce. Bude to lávka pod mostem, díky tomu bruslaři i cyklisté po in-line stezce dojedou od kempu u Roštejnského rybníka rovnou do Lipek. „Most není města, ale kraje. Spěje to ke vzájemné dohodě a vše je na dobré cestě. Díky tomuto smělému nápadu se pohyb po nové trase hodně zjednoduší. Je to důležitá věc jak z pohledu atraktivity, tak i bezpečnosti,“ nastínil další bezpečné řešení Švec.

V Lipkách se chystá další zpestření. Budou to singltrekové dráhy i cyklostezka do Řásné. „Chtěli bychom s tím začít už příští rok. V lesíku u lesního družstva vzniknou tři trasy o různých délkách, nebudou kopírovat stávající naučnou stezku. Cyklostezka do Řásné turistům mimo jiné představí kraj rašelinišť a mokřadů. V současné době připravujeme i další cyklostezky, do Dyjic a do Radkova,“ doplnil další informace Vladimír Švec.