Psal se rok 2007, když si Tomáš Dyntar začal pohrávat s myšlenkou udělat si vlastní whisky. Po dalších pěti letech ve volném čase s kamarádem Ondřejem Chládkem usoudili, že jsme národ pivařů, sladařů a paličů a tak založili první menší soudky. Tři roky poté svojí whisky ochutnali. „Konstatovali jsme, že má tak skvělou chuť, že to nenecháme jen v jednom baru v Třebíči,“ vzpomíná nyní spolumajitel třebíčské společnosti Česká whisky Ondřej Chládek.

Jeho úkolem původně bylo jen zpracovat byznys plán a marketingovou studii na hotel Židovský vům, který měl mít výrobu vlastní whisky. Potenciál celého projektu byl ale podstatně vyšší a mladí podnikatelé stáli v roce 2017 před rozhodnutím, jakou cestou jít.

Blyštivé plátky považovali archeologové za kousky zlata.
Našli jsme zlato, radovali se archeologové. Marně. Objevili ale dobové kování

Mohli se obrátit na investory nebo dvacet let postupně budovat a rozvíjet firmu s vlastními financemi. „U peněz, které dnes uložím do sudů, minimálně tři roky čekám, než vyrobím lahve a další rok než peníze zčásti dostanu zpátky,“ vysvětlil Chládek, proč firma vydala korporátní dluhopisy. Během čtrnácti dní tak získala osm milionů, za které bylo možné nakoupit sudy i barokní palírnu v Šebkovicích. Ta se zatím stále rekonstruuje.

V budoucnu se tam bude vyrábět košer whisky. „Budeme tam mít dvě technologie, jedna bude produkovat zhruba 135 000 litrů košer ječná whisky, druhá se bude zabývat i jinými zrny – kukuřicí, pšenicí a žitem,“ vysvětlil Chládek s tím, že aktuálně se mladina vaří v Dalešicích, palírna s vlastní technologií je pak v Bohuslavicích na Jihlavsku.

Roušky v době koronaviru - Ilustrační foto
Česko má sedm nových případů koronaviru. Nakaženo je již 26 lidí

Předloni se prodalo pět tisíc lahví. Loni patnáct tisíc. Letos by to mohlo být až třicet tisíc. „Čím déle whisky zraje v sudech, tím nabývá na hodnotě,“ nedělá si s prodejem těžkou hlavu Chládek.

Nicméně letos bude mít firma produkci třiceti tisíc litrů čistého alkoholu, tedy dvojnásobek půllitrových lahví. Obsah alkoholu v nich je čtyřicet procent, což je zároveň horní hranice pro export do některých zemí.

„Musím říct, že když řekneme, že máme českou whisky z Vysočiny, tak ve slangu whisky to něco znamená,“ dodal Chládek. Tady jsou prý ideální podmínky pro jedinečný a jemný charakter whisky, která už získala ocenění na několika mezinárodních akcích. Je to i díky vlastním dubovým sudům. „Charakter whisky je z osmdesáti procent v tříslovinách dubu. Děláme si je sami,“ řekl spolumajitel firmy, který životnost sudů odhaduje na pětadvacet až třicet let.

Ilustrační foto
Úsměvné zamyšlení a zároveň mrazení nad chováním obecního úřadu

Kromě posilování pozice na trhu v Japonsku a USA chce Česká whisky letos proniknout na trh v Indii a nejen to. „Plánů je dost, nejdůležitější je založení šesti, osmi, deseti a dvanáctiletých skladů na zrání whisky,“ poodhalil Chládek s tím, že do těchto skladů se vejde nějakých 240 tisíc litrů. Postupně je třeba také rozvíjet domácí prostředí pro českou whisky.